روش‌های خشک کردن آجر

روش‌های خشک کردن آجر

یکی از مهم‌ترین ابزار ساخت در صنعت ساختمانی آجر است که نقش بسیار مهمی دارد از آجر در کارهایی مانند دیوار چینی کف سازی نماسازی و...  استفاده می‌شود و انواع مختلفی دارد مانند شیلی ماسه آهکی بتنی رسی  و غیره دارد.

نحوه خشک کردن آجر دو مدل است طبیعی و مصنوعی روش خشک کردن طبیعی از قدیم بوده و همچنان ادامه دارد  که زحمت زیادی دارد این روش آجر را بعد از اینکه قالب زدند مقابل آفتاب و هوای آزاد می‌گذارند تا رطوبت آجر ها گرفته شود و آجر ها خشک شوند.

در این مدل  زمانی که طول می‌کشد تا آجر خشک شود ۳ الی ۵ روز است که خیلی زمان زیادی است و در حین این چند روز باید تمامی آجرها را جابجا کرد و آنها را پشت و رو کرد تا همه جای آنها خشک شود.

 

روش‌های خشک کردن آجر

 

 این عملکرد  یعنی تکان دادن آجرها باعث ‌ می‌شود که شکل آجرها تغییر کند و حالتی استاندارد نداشته باشند در کل می‌توان گفت حالت قدیمی خشک کردن آجر روشی  مفید نیست  باعث آسیب به آجرها می‌شود در این روش آجرها باید روی سطحی کاملاً صاف قراربگیرند  و هیچ کثیفی روی سطح نباشد تا بتوانند تمامی آجر ها را روی آن سطح پهن کنند .

و بعد آجرها را با فاصله‌ای معین در کنار یکدیگر می‌چینند و اگر هوا بارانی باشد الوارهایی در کنار آجرها قرار می‌دهند و روی آنها پلاستیک می‌کشند تا آجرها آسیب نبینند.هر چند که بارش کم آسیبی به آجر ها نمی زند.

 بهترین روش خشک کردن آجر در حالت طبیعی این است که مکانی با سایبان دائمی داشته باشید در این صورت خیالمان از بابت باران‌های شدید راحت است و آجرها در همه تایم‌ها در امان هستند. می توان سایبان های پلاستیکی هم تشکیل داد اما برای متراژ زیاد سایبان پلاستیکی سخت است و درست نمی ایستد هر چند که خیلی ها این روش را انجام میدهند.

روش خشک کردن طبیعی آجر به صورت دیوار چینی

در این روش تمامی آجرها را بر روی الوارهایی ضخیم و بزرگ به صورت یک دست ردیفی و موازی می‌چینند دو عدد صفحه چوب نازک که دارای شیب باشد برای پوشش روی آجرها قرار می‌گیرد با گذاشتن ردیف اول یک ردیف آجر روی هم می‌توان قرار داد این صفحه‌های نازک چوبی کارشان محافظت  کردن ازآجر ها می‌باشد.

در  این روش چند هفته زمان می‌برد تا تمامی آجرها خشک شوند و زمینی با وسعت بسیار بالا نیاز دارد این روش برای مناطقی که باران زیادی دارند مناسب است.

 

روش خشک کردن طبیعی آجر به صورت دیوار چینی

 

خشک کردن مصنوعی آجر

 در این روش که خشک کردن مصنوعی آجر هست به جای گذاشتن آجر در هوای آزاد برای خشک شدن آن هارا در کوره‌ها با دمای زیاد می‌گذارند که این روش چند مزیت دارد مانند:

  • تغییر نکردن شکل آجر
  • خشک شدن یک دست آجرها
  • خشک شدن آجرها در کمترین زمان مثلاً ۴۸ ساعت

این روش بسیار خوب و سریع است و بدون خرابی و تغییر شکل آجرها است اما یک عیب بزرگی که دارد روش خشک کردن مصنوعی این است که سوخت بالایی دارد و این سوخت هزینه بالایی هم دارد .

برای خشک کردن آجر در روش مصنوعی باید از کوره‌های خشک کن استفاده شود کارخانه‌های بزرگ از روش‌های مصنوعی استفاده می‌کنند زیرا امروزه زمان حرف اول را می‌زند و برای خشک شدن آجرها کمترین زمان لازم است علاوه بر این کوره‌های ‌جدید  گازی هم وارد بازار شده‌اند.

روش خشک شدن آجر در تونل

در روش خشک شدن آجر در تونل اتاق‌های باریک و بلندی وجود دارد که از قسمت پایینی حرارت وارد می‌شود و رطوبت از سمت بالایی خارج می‌شود این مدل بهترین مدل خشک کردن آجر است که آجرها را برای مرحله پخت کاملاً آماده می‌کندو رطوبت آجر ها را می گیرد.

 

فرایند خشک کردن

 

فرایند خشک کردن

برای داشتن آجری مقاوم و سرامیکی و محکم باید در کوره با دمای زیاد پخته شود کوره‌ها حدود ۲۰ قالب آجر را روی یکدیگر قرار می‌دهد  به همین دلیل آجرهای زیرین باید مقاومت کافی داشته باشند تا بتوانند وزن آجرهای بالایی را تحمل کنند آجری که از قالب بیرون آورده می‌شود نمی‌تواند حتی وزن یک آجر دیگر را تحمل کند پس از اینکه رطوبت اضافی آنها تبخیر شد آجر تا حدی برای چیدمان مقاوم می‌شودپس از تبخیر شدن آب آجرانقباض و کاهش ابعاد پیدا می‌کند بهتر است که این انقباض قبل از پخت باشد  چون آجرها در کوره  از هم متلاشی می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله به ساخت آجر پرداختیم و   تمامی مراحل ساخت و تولید آجر را یاد گرفتیم و امروزه به دلیل مهم بودن زمان روش های  سنتی پاسخگو نیست و  باید در زمان صرفه‌جویی کرد و همچنین روش‌های مصنوعی آجرهای بهتر و شکیل تری را به ما می‌دهدو روش‌های طبیعی دشوارتر و آجرهای  با نقص تری به ما می‌دهد. البته با این تفاوت که روش طبیعی مصرف سوخت کمتری دارد اما زحمت بیشتری هم دارد ولی در روش خشک کردن آجر به صورت مصنوعی در صرفه جویی از زمان و تولید آجری با ظاهر و اندازه مناسب تری رو به رو می شویم .

امیدوارم که این مطلب برای شما جامع مفید بوده باشد  شما می‌توانید برای تهیه بهترین آجر با روشی مناسب و شکلی زیبا  شرکت ایساتیس را انتخاب کنید شرکت آجرنما ایساتیس آجرهایی با کیفیت‌ تولید می‌کند برای سفارش  راهنمایی بیشتر و سوالات متداول می‌توانید با مشاوران ما از طریق شماره تماس 09177172553 در ارتباط باشید.

ایساتیس برای شما بهترین هارو میسازه!

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید