الگوهای چیدمان آجر

آجر، عنصری دیرینه و پرمخاطب در معماری، نقشی فراتر از استحکام بنا ایفا می ‌کند. چیدمان آجر نیز یکی از عوامل مهم در طراحی و ساخت ساختمان ها است که تاثیر به سزایی بر زیبایی و استحکام ساختمان دارد. الگوهای چیدمان آجر از قدیمی ترین روش های ساختمانی هستند که هنوز هم در طراحی و ساخت ساختمان ها استفاده می شود. این مقاله را به بررسی الگوهای چیدمان آجر و ویژگی های آنها اختصاص داده ایم و در کنار این موارد، نیازها و کاربردهای هر الگو را هم بررسی خواهیم کرد.

الگوهای رایج چیدمان آجر

  1. آجرچینی راسته:

این الگو ساده ‌ترین نوع چیدمان آجر است و در آن آجرها به صورت افقی و در کنار یکدیگر قرار می ‌گیرند. راسته بیشتر برای نماهای بیرونی و داخلی، دیوارهای باربر و غیر باربر کاربرد داشته و با آجرهای فشاری، ماشینی، نسوز و لعابی هماهنگی دارد. این الگو به ملات مناسب، رگ‌کشی دقیق و مهارتی در سطح متوسط نیاز دارد.

  1. آجر چینی انگلیسی:

در این الگو در یک ردیف آجر به صورت راسته قرار گرفته و در ردیف بعدی تنها کله آجر نمایان است. آجرچینی انگلیسی با استفاده از آجرهایی از قبیل آجرهای فشاری، ماشینی و نسوز با ضخامت مناسب، برای نمای بیرونی، دیوارهای باربر و غیر باربر و ایجاد تنوع بصری کاربرد دارد.

همچنین، با استفاده از ملات با چسبندگی بالا، رگ‌کشی دقیق و مهارت بالا در این آجرچینی، می توان ظاهری کلاسیک و زیبا به بنا ‌بخشید.

  1. آجرچینی هلندی:

آجرچینی هلندی که به کله راسته هم معروف است، تقریبا ترکیبی از الگوهای راسته و انگلیسی می باشد. به بیان دیگر، در این الگو در هر ردیف، آجرها به صورت یک کله و یک راسته در کنار یکدیگر قرار می گیرند. آجرچینی هلندی جهت نماهای بیرونی، دیوارهای باربر و غیر باربر و به طور کلی برای ایجاد حس عمق و ارتفاع کاربرد دارد.

به کارگیری آجرهای فشاری یا ماشینی و یا نسوز با ضخامت مناسب، ملات با چسبندگی بالا، رگ‌ کشی دقیق و مهارت بالا از سری عوامل موثر بر ارتقای کیفیت این نوع آجرچینی می باشند.

آجرچینی هلندی

  1. الگوی فخر و مدین:

اصلی ترین ویژگی این آجرچینی، مشبک بودن آن می باشد. در الگوی فخر و مدین آجرها به صورتی قرار می گیرند که نما، دارای روزنه و حفره باشد. این آجرچینی با اجازه دادن به عبور نور از روزنه ها،  بیشتر برای نماهای بیرونی، تزئین سردر، ستون‌ ها، قاب پنجره ‌ها و پارتیشن بندی کاربرد داشته و آجرهای لعابی، رنگی و سنتی نمای آن را چشمگیرتر می کنند. برای اجرای هرچه بهتر الگوی فخر و مدین بهتر است متخصصان این حوزه با بهره گیری از ملات مناسب طرح را پیاده سازی کنند. چرا که آجرچینی فخر و مدین، مهارت بالا در چیدمان و برش آجر و همچنین، ظرافت در اجرا را طلب می کند.

  1. آجرچینی مشبک جناغی:

در این الگو که به آجرچینی زیگزاگ، چیدمان هفت و هشتی و استخوان شاه ماهی هم معروف است،  آجرها به صورت عمود بر هم و با زاویه ۴۵ درجه نسبت به زمین چیده می ‌شوند. این الگو برای نما، کف و دیوارهای داخلی مناسب بوده و ظاهری سنتی و شیک به بنا می‌ بخشد. همچنین، آجرچینی مشبک جناغی به برش دقیق آجرها و مهارت بالا در اجرا نیاز دارد.

  1. آجرچینی هلالی:

برای آجرچینی هلالی ابتدا باید آجرهای متناسب با طرح (آجرهای هلالی) تهیه شوند. سپس آجرها را باید به نحوی بر روی یکدیگر قرار داد که رگ عمودی آجرهای ردیف بالا در وسط آجرهای ردیف پایین قرار بگیرند. این نوع چیدمان می تواند برای ایجاد فضایی زیبا و چشم نواز در ورودی ساختمان و یا در محوطه باغ و باغچه استفاده شود.

  1. آجر چینی قدی یا قدنما:

در این الگو، آجرها به صورت عمودی در کنار یکدیگر قرار می‌ گیرند. آجرچینی قدی، نمای ساختمان را بلندتر جلوه داده و آن را جذابتر نشان می دهد.

  1. آجرچینی بادبزنی:

جهت شکل گیری این الگو، آجرها در گروه های دوتایی، سه تایی یا چهارتایی به صورت افقی و عمودی در کنار یکدیگر، قرار می گیرند. آجرچینی بادبزنی، برای ایجاد تنوع در نما مناسب است.

  1. آجرچینی هشت و گیر:

در این آجرچینی که به آجرکاری هشت گیر هم معروف است، هشت به معنای برجسته و گیر به فرورفتگی اشاره دارد. از اساس در این چینش، آجرها با قرارگیری به صورت برجسته و فرورفته، سایه هایی را بر روی نما ایجاد می کنند که بر جذابیت نما می افزاید.

     10.آجرچینی آبشاری:

در آجرچینی به روش آبشاری، آجرها با زوایایی خاص در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که این چینش، منحنی هایی را ایجاد می کند. چینش آبشاری، با ایجاد اشکال هندسی، سازه را مدرن و زیبا جلوه می دهد. آجرچینی آبشاری بیشتر برای نمای بیرونی ساختمان ها کاربرد دارد و گاها به آن به عنوان یک اثر هنری نگاه می کنند.

علاوه بر الگوهای ذکر شده، الگوهای دیگری نیز برای چیدمان آجر وجود دارد. با کمی خلاقیت و ابتکار می ‌توانید از آجرها برای ایجاد طرح ‌های زیبا و منحصر به فرد استفاده کنید.

نکات مهم در زمینه آجرچینی

انتخاب الگوی چیدمان آجر به عوامل مختلفی مانند نوع بنا، سبک معماری، سلیقه و بودجه بستگی دارد.

هر الگو نیازها و ملزومات خاص خود را دارد که باید در نظر گرفته شوند.

مهارت و تجربه استادکار، نقشی کلیدی در اجرای صحیح و اصولی الگوها دارد.

نوع آجر و جنس آن در انتخاب نوع آجرچینی بسیار مهم است.

رنگ آجرها نیز می تواند در زیبایی و جذابیت آجرچینی نقش مهمی داشته باشد.

جهت تضمین استحکام و ماندگاری آجرچینی، ملات مورد استفاده باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

نکات مهم در زمینه آجرچینی

جمع بندی

با اتکا به خلاقیت، دانش و تجربه، می ‌توان از آجر به عنوان عنصری فراتر از مصالح ساختمانی بهره برد و با چیدمان ‌های متنوع، زیبایی و استحکام را به معماری هدیه داد.

از سری انواع روش های چیدمان آجر می توان به الگوهای راسته، انگلیسی، هلندی، فخر و مدین، جناغی، حصیری، آبشاری و هشت و گیر اشاره کرد. هرکدام از این روش های آجرچینی، ویژگی، کاربرد و نیازهای خاص خود را دارد. با این حال، برای آجرچینی باید علاوه بر سلیقه شخصی و بودجه، عواملی همچون نوع و سبک بنا و میزان مهارت فرد اجرا کننده را در نظر داشته باشید.
تیم متخصص و حرفه ای شرکت آجرنما ایساتیس با بهره گیری از تجربه و دانش کافی و با استفاده از تکنولوژی روز و مواد با کیفیت بالا، آجرنماهایی ایجاد می کند که طول عمر بالا و زیبایی بی نظیری دارند. گفتنی است، این شرکت همواره تمام تلاش خود را کرده است تا نیازهای مشتریان را برآورده کرده و از رضایت آنها اطمینان حاصل کند. کارشناسان شرکت ایساتیس در شیراز برای ارائه مشاوره به شما عزیزان در زمینه ی خرید آجرنما در شیراز همواره آماده اند برای ارتباط با مشاوران ما با شماره ی 09177172553 تماس حاصل فرمائید.

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید