مقایسه کامل نمای سنگ و آجر

انتخاب نمای مناسب برای ساختمان، یکی از مهم ‌ترین تصمیماتی است که باید توسط مهندسان و طراحان گرفته شود. چرا که نمای ساختمان، اولین چیزی است که از یک بنا به چشم آمده و در تعیین میزان زیبایی و چهره ساختمان نقش بسزایی دارد. دو متریال محبوب برای نما، سنگ و آجر می باشند که هر کدام مزایا و ویژگی های خاص خود را دارا است. در این ادامه به بررسی و مقایسه این دو متریال می ‌پردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای نمای ساختمانتان داشته باشید.

نمای سنگ و آجر در نگاه اول

سنگ مورد استفاده برای نما، از معادن استخراج شده و به صورت ورقه ‌های نازک، برش داده می ‌شود. سنگ ‌ها تنوع رنگی و طرحی بسیار بالایی دارند و در برابر عوامل جوی مانند باد، باران و تابش خورشید مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. این در حالی است که آجر  از خاک رس، تهیه می ‌شود آجرها در برابر رطوبت و سرما مقاوم هستند و به دلیل عایق بودن، می ‌توانند در مصرف انرژی هم صرفه ‌جویی کنند.

مزایا و معایب آجرنما

آجر ظاهری جذاب و زیبا داشته و در انواع مختلفی عرضه می شود. همچنین، آجر می تواند پاسخگوی تمامی سلایق باشد و دست شما را در انتخاب، کاملا باز بگذارد. آجر ها قیمت ارزان تری نسبت به سنگ نما دارند و نصب آنها نیز نسبتا ساده است. آجر عایق ‌ خوبی هم برای گرما و صدا است و با استفاده از آن می‌ توان در مصرف انرژی هم صرفه‌ جویی کرد. لازم به ذکر است، آجر نسبت به سنگ مقاومت کمتری داشته و نیازمند نگهداری و تعمیرات می باشد.

مزایا و معایب سنگ نما

مزایا و معایب سنگ نما

سنگ از نظر ظاهری بسیار زیبا و شیک بوده و به ساختمان ارزش می دهد. همچنین سنگ مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی و سایش دارد و از نظر نگهداری و تعمیرات نیز، کمترین نیاز را دارا است. سنگ ‌ها همچنین، در طرح ‌ها و رنگ ‌های مختلفی در بازار موجود بوده و می ‌توانند به نمای ساختمان ظاهری لوکس و مجلل ببخشند. با این حال، سنگ ها در کنار داشتن هزینه بالا، وزن زیادی هم دارند و نصب آنها نیازمند افراد ماهر است. گفتنی است پس از نصب، سنگ می ‌تواند تا حدودی عایق صدا باشد و از ورود صداهای مزاحم به داخل ساختمان جلوگیری کند.

انواع سنگ نما و آجرنما

انواع آجرنما:

  • آجرنما نسوز:

    این آجرنما از خاک رس ساخته شده و مقاومت بالایی در برابر حرارت، رطوبت و یخ زدگی دارد.
  • آجرنما قزاقی:

    نوعی آجر پلاک است که از خاک رس و شیل ساخته می ‌شود. آجرنما قزاقی سطحی ناهموار و زبر دارد و در رنگ ‌های زرد، نارنجی و قهوه ‌ای موجود می باشد.
  • آجرنما پلاک:

    از خاک رس ساخته شده و سطحی صاف و صیقلی دارد. این آجرنما در برابر حریق و شوره زدگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.
  • آجرنما رستیک:

    این آجرنما ظاهری روستایی و سنتی داشته و در رنگ ‌ها و طرح‌ های متنوعی در بازار موجود است.
  • آجرنما حصیری:

    از خاک رس ساخته شده و بافتی شبیه به حصیر دارد.
  • آجرنما لعابدار:

    آجرنما لعابدار سطحی لعابدار و براق داشته و در برابر رطوبت و نور خورشید مقاوم است.
  • آجرنما کرکره ‌ای:

    این نوع آجرنما دارای شیارهای عمودی است که به نمای ساختمان عمق می ‌دهند.

    انواع آجرنما

انواع سنگ نما:

سنگ مرمریت:

این سنگ در برابر شرایط نامساعد جوی مقاوم است. سنگ مرمریت همچنین می تواند صیقلی شود تا ظاهری براق داشته باشد. بیشترین استفاده سنگ مرمریت نیز، در نمای داخلی ساختمان می باشد.

سنگ تراورتن:

سنگ تراورتن یک سنگ بادوام و مقاوم در برابر شرایط بد محیطی و جوی است و در طیف گسترده ای از رنگ ها و طرح ها موجود می باشد. سنگ تراورتن همچنین می تواند صیقلی شده و ظاهری براق داشته باشد.

سنگ لوح:

سنگ لوح در طیف گسترده ای از رنگ ها و طرح ها به بازار عرضه می شود. همچنین این سنگ، به صورت ورقه های نازک بریده شده و برای سقف و دیوارپوش مناسب است.

سنگ گرانیت:

سنگ گرانیت یک سنگ آذرین است که از دانه های معدنی تشکیل شده و بسیار بادوام و مقاوم می باشد. گفتنی است، نصب سنگ گرانیت دشوار می باشد.



سنگ گرانیت

کاربرد آجرنما و سنگ نما

سنگ نما با القای ظاهر شیک و کلاسیک به ساختمان، بیشتر برای ساختمان های معروف استفاده می شوند. گفتنی است، سنگ ها بیشتر برای نمای بیرونی ساختمان، دیوارهای داخلی و محوطه ‌سازی کاربرد دارد.

آجر نیز بیشتر برای ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر نما، آجر برای ساخت و دکور دیوارهای داخلی، دیوارهای باربر و شومینه هم کارایی دارد.

بناهای معروف با نمای سنگ و آجر

ابنیه هایی مانند تخت جمشید، برج آزادی، برج میلاد، مسجد شیخ لطف الله، خانه طباطبایی، مسجد جامع اصفهان و پل خواجو از سنگ و آجر در نمای خود استفاده کرده اند.

قیمت نمای سنگ و آجر

قیمت سنگ نما و آجرنما به عوامل مختلفی مانند: نوع سنگ یا آجر، کیفیت، ابعاد، طرح و رنگ، دستمزد نصاب و ... بستگی دارد. به طور کلی، قیمت نمای سنگ از نمای آجر بیشتر است.

میزان عرضه و تقاضا

شرایط اقتصادی، قیمت مصالح ساختمانی، سلیقه مردم و تحولات روز جامعه از جمله عوامل تاثیرگذار بر  میزان عرضه و تقاضای سنگ و آجر نما می باشند. در حال حاضر، تقاضا برای هر دو نوع نما وجود دارد، با این حال تقاضا برای نمای آجر به دلیل قیمت مناسبتر و عدم محدودیت در استفاده، بیشتر است.

میدان آزادی تهران

سخن آخر

به طور کلی، انتخاب بین نمای سنگ یا آجرنما به نیاز ها و سلیقه ی شما بستگی دارد. اگر به دنبال زیبایی و مقاومت بیشتر هستید، سنگ مناسبتر است. اما اگر به دنبال هزینه کمتر و نصب آسان می باشید، آجر بهترین گزینه خواهد بود.

امروزه، آجرها به دلیل قیمت ارزانتر، نصب ساده تر، عایق گرما و صوت بودن و کاربرد گسترده ترشان تقاضای بیشتری دارند. چرا که سنگ ها به دلیل استخراج از معادن و فرآیند برش و صیقل، قیمت بالایی داشته و وزن زیادی هم دارند و می‌ توانند بار اضافی بر سازه ساختمان تحمیل کنند. نصب سنگ ها نیز باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود.
کارشناسان شرکت ایساتیس در شیراز برای ارائه مشاوره به شما عزیزان در زمینه ی خرید آجرنما در شیراز همواره آماده اند برای ارتباط با مشاوران ما با شماره ی 09177172553 تماس حاصل فرمائید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید