نحوه محاسبه تعداد آجر مورد نیاز برای هر پروژه

نحوه محاسبه تعداد آجر مورد نیاز برای هر پروژه

هرزمان که در مورد ساخت ساختمان و آپارتمان صحبت می شود یکی از اصلی ترین سوالاتی که در ذهن افراد خطور می کند، محاسبه تعداد آجر مورد نیاز است. آجر یکی از اصلی ترین مصالحی است که در ساخت و سازهای بشریت مورد استفاده قرار می گیرد و محاسبه تعداد آجر مورد نیاز در هر پروژه، یکی از مراحل حیاتی در برنامه ریزی و اجرای ساخت و ساز محسوب می شود.

محاسبه ی تعداد آجرها اغلب برای کسانی که در این رشته تخصصی ندارند کمی دشوار است زیرا تعداد آجر ها بسته به نحوه چیدمان، قرار گیری در نماهای مختلف(نمای داخلی و بیرونی ساختمان) و ضخامت های متنوع محاسبه ی متفاوتی دارند. بنا براین یکی از مهم ترین اصل ها در چیدمان و خرید آجر محاسبه ی تعداد آنها و ابعاد مصرفی و نحوه ی چیدمان می باشد. برای درک بهتر و آگاهی از نکات بیشتر هنگام محاسبه و خرید با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

 

نحوه محاسبه تعداد آجر مورد نیاز برای هر پروژه

 

دلایل محاسبه تعداد آجر مصرفی

محاسبه تعداد آجر به صورت دقیق در آجر چینی و بنایی اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر این محاسبات به صورت دقیق حساب نشوند امکان دارد با مشکلاتی همچون کم یا زیاد آمدن آجر مواجه شوید که هرکدام از این موراد به نوبت خود می تواند دردسر ساز باشد. به طور مثال ممکن است پس از محاسبه ی غلط تعداد آجرها را کم تر از حد مصرف به دست آورید و پس از اتمام آجر و کراجعه برای خرید مجدد بار موجودی از آجر مورد نظر به اتمام رسیده باشد که همین موضوع روند کاری ساخت را می تواند حتی به چند هفته ها به تعویق بیندازد و یا حتی در این چند هفته قیمت آجرها تغییر پیدا کند که این موضوع برای پروسه ی کاری ساخت مورد جالبی نمی باشد.

روش محاسبه تعداد آجر مصرفی

برای محاسبه ی سریع تعداد آجرها می توان از روش زیر استفاده کرد.

حجم دیوار = طول * ارتفاع  *  ضخامت دیوار

حجم آجر = 3/4  *  حجم دیوار

تعداد آجر = حجم آجر / حجم یک آجر

محاسبه تعداد آجر در آجرنما

آجرنما مجموعه ای از آجرهای متنوع می باشند که دکوراسیون نمای بیرونی و داخلی و دیوار چینی به کار می روند، این آجرها در 3 مدل متنوع به شرح زیر دربازار موجود می باشند.

  • آجرنمای نیمه یا آجرنمای 5 سوراخ
  • آجرنمای پلاک، دوغابی یا کارتنی
  • آجرنمای ده سوراخ یا بهمنی

در ادامه به صورت گسترده تر در مورد محاسبه ی هر کدام از این آجر ها صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

محاسبه تعداد آجر نیمه یا آجرنمای 5 سوراخ

 آجر نمای نیمه یا 5 سوراخ اغلب در نماهای خارجی ساختمان ها و معمولا جلو و پوشش یک دیوار تیغه یا سفال مورد استفاده و کار می شود.

به طور استانداردآجر نیمه دارای ابعاد 21.5 * 6 * 5 و 21.5 * 6 * 5.5

می باشد، نحوه ی محاسبه ی تعداد آجر پلاک با توجه به صورت بند افق و قائم به صورت زیر می باشد

حجم دیوار = طول * ارتفاع  *  ضخامت دیوار

حجم آجر = 3/4  *  حجم دیوار

تعداد آجر = حجم آجر / حجم یک آجر

آجر نمایی نیمه به طور استاندارد دارای ابعاد 21.5 * 6 * 5 و 21.5 * 6 * 5.5 می باشند.

13.33 = 7.5 ÷۱۰۰  =  تعداد آجرنما ۶.۵ سانت پلاک مورد نیاز برای ۱ متر ارتفاع

۵۰ ≈ 49.3 =  13.33 × 3.7 =  تعداد آجرنما 6.5 سانت پلاک مورد نیاز در ۱ مترمربع

 

محاسبه تعداد آجر در آجرنما

 

محاسبه تعداد آجر نمای نیمه

4.44 = 22.5÷۱۰۰=  تعداد آجرنما ۵ سانت نیمه مورد نیاز برای ۱ متر طول

16.66 = ۶÷۱۰۰=  تعداد آجرنما ۵ سانت نیمه مورد نیاز برای ۱ متر ارتفاع

۷۴ ≈ 73.97 =  16.66 × 4.44 =  تعداد آجر ۵ سانت نیمه مورد نیاز در ۱ مترمربع

4.44 = 22.5 ÷۱۰۰ = تعداد آجرنما 5.5 سانت نیمه مورد نیاز برای ۱ متر طول

15.37 = 6.5 ÷۱۰۰= تعداد آجرنما 5.5 سانت نیمه مورد نیاز برای ۱ متر ارتفاع

۶۹ ≈ 68.3 = 15.37 × 4.44 =  تعداد آجر 5.5 سانت نیمه مورد نیاز در ۱ مترمربع

محاسبه تعداد آجر بهمنی یا ده سوراخ

آجرنمای بهمنی یا ده سوراخ در بازار در سه رنگ زرد، گلبهی و قرمز موجود می باشد. این آجر اغلب در ساخت آجرنما، دیوارنما و یا دیوارهایی که همزمان نقوش جداگانه ای دارند در ساختمان ها مورد استتفاده قرار می گیرند. این آجر به غیر از استفاده در آجرنماها در پادگان ها، سوله و کارخانه جاتو اطراف شهرک نیز موررد استفاده قرار می گیرد.

سایز این اجر به طور استاندارد در ابعاد 5 *10  * 21.5  می باشند. تعداد مورد نیاز این اجر بسته به سایز قطراستاندارد دیوار و بسته به نوع کاربری 10، 20 و 35 متفاوت میباشد. نکته حائز اینجاست که محاسبه ی تعداد این آجر با آجر فشاری یکسان و کاملا مشابه می باشد.

محاسبه تعداد آجر پلاک، دوغابی یا کارتنی

برای محاسبه تعداد آجرنماهای پلاک، دوغابی یا کارتنی شما باید ابتدا ابعاد پلاک، دوغاب یا کارتن را بدست آورید. سپس ابعاد دیوار که نیاز است پوشش دهد را اندازه گیری کنید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

محاسبه مساحت هر آجرنما: برای محاسبه مساحت هر آجرنما ابتدا طول و عرض آجرنما را در هم ضرب کنید.

محاسبه مساحت دیوار: طول دیوار را با عرض دیوار ضرب کنید.

تقسیم مساحت دیوار بر مساحت هر آجرنما: با تقسیم مساحت دیوار بر مساحت هر آجرنما، تعداد آجرنماهای مورد نیاز برای پوشش دادن کل دیوار را بدست می آورید.

محاسبه تعداد آجر سفال

برای محاسبه تعداد آجر سفالی ابتدا باید کل سفال مورد نیاز در یک مترمربع را به دست اورده و سپس عدد به دست آمده را در کل متاز حجم کار ضرب کرد و نکته ی حائز اهمیت در خرید این تعداد آجر اطلاع ضخامت دیوار به فروشنده می باشد زیرا این آجر باید طبق ضخامت دیوار سفارش و تولید بشود.اغلب طول و ارتفاع در سفال های استاندارد 20 *20 می باشد و لی ضخامت در آن ها می تواند 7 ، 10 ، 15 یا 20 نیز باشد .

اکنون با توجه به مطالب بالا برای محاسبه ی تعداد آجر سفال مورد نیاز باید طبق فرمول زیر عمل کنیم:

یک متر طول دیوار ÷ طول سفال مصرفی

یک متر ارتفاع دیوار ÷ ارتفاع سفال مصرفی

 

محاسبه تعداد آجر پلاک، دوغابی یا کارتنی

 

کلام پایانی

با توجه به مطالب گفته شده، محاسبهٔ تعداد آجر برای هر پروژه ساختمان امری بسیار حیاتی و ضروری است. در تمامی مراحل ساختمان، آجر به عنوان جزئی اساسی در ایجاد سازهٔ استحکام و پایداری در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، معماران و مهندسان عمران برای تضمین کیفیت و حفظ استانداردهای ساختمانی، وظیفهٔ محاسبهٔ دقیق تعداد آجرها را بر عهده دارند.

محاسبهٔ تعداد آجرها به شیوه‌های مختلفی انجام پذیر است، که از جمله می‌توان به روش عددی، استفاده از فرمول‌های ریاضی و نرم افزارهای تخصصی اشاره نمود. با استفاده از این روش‌ها و ابزارها، عوامل متعددی از جمله ابعاد آجرها، ضریب هدر رفت، اضافه و کم‌وزنی آن‌ها، میزان سنگ آجر، توزیع وضعیت نصب و … در نظر گرفته می‌شوند. به این ترتیب، متخصصان کار می‌کنند تا با در نظر گرفتن همهٔ این پارامترها، مقدار دقیق تعداد آجر برای هر پروژه را محاسبه نمایند.

نتیجهٔ محاسبهٔ تعداد آجرها اطلاعات قابل اطمینانی دربارهٔ هزینهٔ اجرای پروژه، زمانبندی درست و بهره‌وری کار، منابع موردنیاز و عمر مفید ساختمان را ارائه می‌دهد. خلاف آن، نقص و ناکارآمدی در اجرای ساختمان، عدم تعادل در مصرف منابع، افزایش هزینه‌ها و از بین رفتن استحکام و پایداری سازه، نتایجی ناخوشایند خواهد داشت.

بدین ترتیب، محاسبهٔ دقیق تعداد آجرها به عنوان ابزاری قدرتمند در دستاوردهای معماری و ساختمانی عمدتاً از اهمیت بالایی برخوردار است، برای کسب اطلاعات اطلاعات و مشاوره ی بیشتر می توانید با مشاوران و کارشناسان شرکت آجرنما ایساتیس در ارتباط باشید.

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید