روش های اجرای آجرنما

آجرنما به عنوان یکی از گزینه های محبوب برای بخشیدن زیبایی و استحکام به دیوارهای ساختمان، با روش های مختلفی بر روی دیوار اجرا می شود که این روش ها شامل اجرای آجرنما دوغابی، اجرای آجرنما با ملات، نصب آجرنما با چسب و نصب آجرنما به روش خشک می باشند. هر یک از این روش ها دارای مزایا و معایب خاص خود است.

مراحل نصب آجرنما فارغ از روش اجرا

  • مرحله اول: محاسبه تعداد آجر مورد نیاز

مساحت محل مورد نظر برای نصب آجر را به متر مربع محاسبه کرده و سپس با توجه به نوع و اندازه آجر انتخابی، تعداد آجر مورد نیاز را از طریق فرمول ‌های موجود یا با کمک متخصصان فروش آجر محاسبه کنید.

به خاطر داشته باشید که ضایعات مصالح را نیز باید در نظر گرفت. بنابراین، حدود 10% به تعداد آجر محاسبه شده اضافه کنید.

  • مرحله دوم: آماده سازی سطح کار

سطح دیوار باید صاف، تمیز و عاری از هرگونه ناهمواری، گرد و غبار و چربی باشد.

در صورت وجود ناهمواری، از ملات ماسه سیمان برای صاف کردن سطح استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز، از توری مرغی برای افزایش استحکام و چسبندگی آجرها به دیوار استفاده کنید.

  • مرحله سوم: فاصله گذاری آجر

برای ایجاد فاصله ‌های منظم بین آجرها، از فاصله‌ گذارهای پلاستیکی یا فلزی به نام صلیب و یا سپری استفاده کنید.

ضخامت فاصله ‌گذارها به نوع و طرح مورد نظر شما بستگی دارد.

  • مرحله چهارم: انتخاب روش نصب آجر

در این مرحله، روش نصب آجر را با توجه به سلیقه و شرایط انتخاب کنید. در ادامه روش های نصب را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

  • مرحله پنجم: بندکشی آجرها

پس از نصب آجرها، بندهای بین آجرها را با ملات بندکشی یا چسب مخصوص پر کنید.

رنگ بندکشی را می ‌توانید متناسب با رنگ آجرها یا سلیقه خودتان انتخاب کنید.

مراحل اجرای آجرنما

نکات مهم:

قبل از شروع کار، از عایق بودن دیوار در برابر رطوبت اطمینان حاصل کنید.

در هنگام نصب آجرها، از تراز و شاقول برای ایجاد خطوط صاف و عمودی استفاده شود.

از ابزار مناسب برای برش آجرها استفاده نمایید.

در زمان بندکشی، دقت کنید که ملات یا چسب به سطح آجرها نفوذ نکند.

پس از اتمام کار، سطح آجرها را با آب تمیز، شستشو دهید.

انواع روش ‌های اجرای آجرنما

اجرای آجرنما عموما با چهار روش دوغابی، اجرا با ترکیب ملات، نصب با چسب و اجرا به روش خشک، انجام می گیرد.

1 اجرای آجر نما به روش دوغابی:

اجرای آجرنما دوغابی یک روش سنتی و محبوب برای اجرای آجرنما است. در این روش، آجرهای دوغابی که اولین مشخصه آنها، ضخامت کم این نوع آجر می باشد، به وسیله ملات دوغابی آجرنما به دیوار متصل می شوند. علت نامگذاری این آجرها هم به دلیل ملات به کار رفته است.

این روش به دلیل استحکام و طول عمر بالایی که ایجاد می کند، مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، اجرای این روش به زمان بیشتری نسبت به روش های دیگر نیاز دارد.

همچنین، اجرای روش دوغابی، نسبتا آسان بوده و مقرون به صرفه هم می باشد. گفتنی است، اجرای این روش، علاوه بر مصالحی همچون آجرنما، ملات، آب، داربست و ابزارآجرکاری، به  مهارت بالایی هم نیاز دارد.

قیمت اجرای آجرنما به روش دوغابی به عوامل مختلفی مانند نوع آجر، متراژ نما، دستمزد استادکار و قیمت مصالح بستگی دارد.

2 اجرای آجرنما با ملات:

اجرای آجرنما با ملات نیز یک روش معمول و سنتی است که در آن آجرها با استفاده از ملات به دیوار متصل می شوند. این روش سریع تر از روش دوغابی است و پروسه انجام آن هم ساده می باشد. اما ملات مورد استفاده در این روش، ضمن کثیف و آلوده کردن آجرنما در حین اجرا، دور ریز زیادی هم دارند.

قیمت اجرای آجرنما با ملات، به عوامل مختلفی مانند نوع آجر، نوع ملات، متراژ نما، دستمزد استادکار و قیمت مصالح بستگی دارد. همچنین این روش، به آجرنما، ملات مخصوص، آب، داربست و ابزار نیاز دارد. استادکار هم باید مهارت بالایی در کار با ملات داشته باشد.

3 نصب آجرنما به روش خشک:

نصب آجرنما به روش خشک یک پروسه سریع و آسان و مدرن بوده و ایرادات روش های قدیمی را هم ندارد. این گزینه بدون ملات انجام گرفته و مواد مورد نیاز برای اجرای آن، آجر، پیچ و مهره و یراق آلات و ابزارهای مخصوص اجرا می باشند. نصب آجرنما به روش خشک، علاوه بر سرعت و آسانی اجرای آن، به دلیل مناسب بودن هزینه اجرا، بر سایر روش های اجرای آجرنما برتری دارد.

لازم به ذکر است، نصب به روش خشک، وزن سازه را کاهش می دهد. همچنین این پروسه، به زیرسازی مناسبی هم نیاز دارد.

نوع آجر، ابزارها و یراق آلات مورد استفاده، متراژ نما، دستمزد استادکار و قیمت مصالح از عوامل تاثیر گذار بر قیمت نصب آجرنما به روش خشک می باشند.

4 نصب آجرنما با چسب:

نصب آجرنما با چسب یک روش نوین و مدرن برای اجرای آجرنما است که بیشتر جنبه تزیینی داشته و برای نماهای خارجی مناسب نیست. در این روش، آجرها با استفاده از چسبی خاص به دیوار متصل می شوند. این روش سریع تر و آسان تر از روش های دیگر بوده و به ابزار خاصی نیاز ندارد. با این حال این روش ممکن است ضعیف تر از روش های سنتی عمل کند.

نصب آجرنما با چسب

سرعت بالا در اجرا، وزن کم و عدم نیاز به ملات هم از دیگر ویژگی های این روش می باشند.

توجه داشته باشید در روش نصب آجرنما با چسب، آجرنما باید به طور کامل به چسب آغشته شده و بعد به محل مورد نظر چسبانده شود. همچنین، چسب نیز باید با نوع آجر همخوانی داشته باشد.

قیمت نصب آجرنما با چسب هم به عوامل مختلفی مانند نوع آجر، نوع چسب، متراژ نما، دستمزد استادکار و قیمت مصالح بستگی دارد.

جمع بندی

در نهایت، انتخاب روش مناسب برای اجرای آجرنما به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد. توجه داشته باشید، مهم ترین نکته این است که اجرا صحیح و با کیفیت انجام شده و نتیجه ای زیبا و مستحکم داشته باشد.

در روش دوغابی، آجرها با استفاده از ملات دوغابی به محل مورد نظر، متصل می شوند. این روش استحکام خوبی داشته و اجرای آن هم آسان و کم هزینه است.

در نصب آجرنما با ملات، فرایند با استفاده از ملات انجام گرفته و سریع تر از روش دوغابی است. با این حال، این پروسه، موجب کثیف شدن نما شده و دور ریز هم دارد.

اجرای آجرنما به روش خشک، یک پروسه مدرن بوده و با استفاده از پیچ و یراق آلات انجام می گیرد. نصب آجر به روش خشک، سریع و آسان است و وزن سازه را هم کاهش می دهد.

در روش نصب آجرنما با چسب، آجرها به وسیله چسب بر روی دیوار نصب می شوند. این فرایند بیشتر برای نمای دیوارهای داخلی و تزیینی کاربرد دارد. همچنین، قبل از شروع به کار باید از وجود هماهنگی و همخوانی میان چسب و آجر اطمینان حاصل شود.

قیمت انجام هر کدام از این روش های اجرای آجرنما به پارامترهایی همچون نوع آجر، ملات، داربست، یراق آلات به کار رفته، نوع چسب، متراژ نما، دستمزد استادکار و قیمت مصالح بستگی دارد.

در نهایت، توجه داشته باشید که انتخاب بهترین روش اجرای آجرنما به عوامل مختلفی مانند نوع آجر، بودجه و شرایط آب و هوایی وابسته است. بنابراین قبل از انتخاب روش اجرا، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. کارشناسان ایساتیس برای ارائه مشاوره به شما عزیزان در زمینه ی خرید آجرنما در شیراز همواره آماده اند برای ارتباط با مشاوران ما با شماره ی 09177172553 تماس حاصل فرمائید..

نظر خود را برای ما ارسال نمایید