راهکارهای جلوگیری از شوره آجر

از گذشته تا به امروز، از آجر در ساختمان سازی بیشترین کمک را می گرفتند. به نوعی، از مهم ترین و پایه ای ترین مصالح ساختمانی بوده و هست. آجر انواع گوناگونی دارد. که به طور مثال می توان به آجر سفالی، آجر نسوز، آجر نما و سایر نوع های آجر اشاره کرد. یکی از دلایل محبوبیت آجر، مواد ساده ای است که برای تولید آن استفاده می شود. همچنین، دارا بودن رنگ طبیعی، عاملی است که نظر اکثر افراد را به خود جلب می کند. عوامل طبیعی مانند باد، باران، فرسایش و خوردگی قادر هستند، روی کیفیت آجرنما تاثیر بگذارند. یکی از مشکلاتی که در نمای اکثر ساختمان ها دیده می شود، شوره آجر است.

در ادامه این مقاله، عواملی که سبب به وجود آمدن شوره آجر نما می شوند را ذکر می کنیم و برای مقابله با آن راهکارهایی را ارایه می دهیم.

شوره آجرنما
شوره آجر نما چیست؟

ممکن است در سطح شهر ساختمان‌هایی را دیده باشید که نمای آن‌ها ظاهری نامطلوب دارد و روی نمای ساختمان لکه های سفید رنگی دیده می شود. همین لکه ها، شوره آجرنما نام دارد.
به وجود آمدن شوره، دلایل متفاوتی دارد که از عمده ترین آنها می توان به آب نامناسب و یا ماسه نامناسب اشاره کرد. ماده شیمیایی که در ایجاد شوره نقش دارد، سولفات کلسیم است که در تهیه ملات و یا ماسه به کار می رود. ملاتی که پشت آجر قرار می گیرد، با استفاده از این ماده و ترکیب با موادی دیگر به وجود آمده است. در صورتی که سولفات کلسیم در معرض رطوبت قرار گیرد، شوره حاصل می شود.

لکه های سفید شوره، به دلیل رسوب کریستالی بعضی از نمک‌ها روی سطح بیرونی آجر یا داخل آن شکل می گیرد. البته باید این نکته را مد نظر قرارداد که شوره فقط بر روی آجرنما به وجود نمی آید. بلکه می‌توان روی سطوح مختلفی مانند بتن،سنگ، اجر و ..... مشاهده کرد. خصوصیت مشترک تمام این سطوح این است که متخلخل هستند. آب به درون حفره های آنها نفوذ می کند و تبخیر می شود. سپس به صورت نمک روی سطح اثری از خود به جا می گذارد.


علت ایجاد شوره در آجر نما چیست ؟

رخ دادن هر واکنش شیمیایی مستلزم یک سری شرایط است که فراهم شود. شوره آجرنما نیز جزو همین قاعده است. بایستی شرایطی که به انجام چنین واکنشی کمک می کند را به درستی بشناسیم.
شوره، حاصل نمک های باقیمانده در دیوار های بتنی و سنگی است. ممکن است مقادیری نمک در آجر، ملات و خاک وجود داشته باشد و در دراز مدت خود را به این صورت نشان دهد.

شوره آجرنما

نمک قابلیت حل شدن در آب را دارد. آب به عنوان ماده حل کننده نمک در خود، مقادیر نمک حل شده را در اثر عمل تبخیر به سطح سنگ می رساند.
عامل مهم بعدی، دما است، شوره ها در دمای پایین تر، زودتر بروز می کنند. چون در دمای پایین میزان آب جذب شده به آرامی روی سطح می آید و تبخیر به صورت تدریجی اتفاق می افتد و اما در هوای گرم، اینطور نیست آب به سرعت تبخیر می شود و فرصتی برای تشکیل شوره باقی نمی ماند.
به کمک باد سرعت تبخیر بالا می رود و مانع از تشکیل شوره روی سطح آجرنما می شود. اما رطوبت برعکس باد عمل می کند، و به ایجاد شوره کمک می نماید. اگر به ساختمانهایی که در مناطق کویری و خشک قرار دارند نگاهی کنید، خواهید دید فاقد هرگونه شوره هستند. برعکس این اتفاق، در ساختمانهایی که در مناطق مرطوب هستند اتفاق می افتد.


چگونه می توان از شوره در آجر نما جلوگیری کرد؟

جهت جلوگیری از ایجاد شوره روی سطوح آجرنما، روش هایی وجود دارد که تاثیرگذار است. بنابراین پیش از نصب و پیاده سازی آجر نما در انواع ساختمان ها، درباره راهکارهای مقابله با شوره ساختمانها اطلاعات کافی کسب کنید. ما در این بخش از مقاله، به ارایه راهکارهایی در این خصوص می پردازیم.


1. عایق نانو:

راهکاری موثر برای مقابله با شوره ی آجرنما عایق نانو است. برای این منظور، از ماده ای به نام رزین که ماده ای ضد آب و بی رنگ است و ترکیب آن با آب استفاده میکنیم. عایق نان. به عنوان پوششی، که مانع از نفوذ آب به داخل آجر می شود نقش بسیار کلیدی در جلوگیری از بوجود آمدن شوره دارد.
به وسیله ی این عایق از نفوذ هر گونه رطوبت و ترکیب آن با کلسیم سولفات آجر جلوگیری میکند.


2. استفاده از لایه‌ های آب‌ بند:

یکی دیگر از روش های مقابله با شوره ی آجر تهیه ی عایق های آب بند می باشد. برای این منظور، از ورق های پلی اتیلین استفاده می شود. این آبند ها حفاظی بین سطح آجر و بافت آجر می شود.
بدین ترتیب آب بسیار کمتری به درون آجر نفوذ کرده در نتیجه آجر تحت تاثیر رطوبت آب قرار نگرفته و روی سطح آن هیچ نوع شوره ای دیده نمی شود.
دلیل فیزیکی در اینجا وجود دارد. خاصیت مویینگی آجر، باعث جذب رطوبت شده و این رطوبت به تدریج به درون بافت داخلی آجر نفوذ میکند و با مواد آن واکنش می دهد.


3. خشک کردن ملات و دوغاب:

عاملی که هنگام نصب و اجرای آجرنما ممکن است نادیده گرفته شود، عدم خشک کردن اصولی ملات و دوغابی است که برای چیدمان آجرنما بکار گرفته می شود.برای این کار، از تهویه ی مکانیکی کمک میگیریم.
همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، حفره هایی درون آجر وجود دارد باعث ایجاد شوره می شود. تهویه مکانیکی این خلل و فرج ها را بسیار کاهش می دهد. به یاد داشته باشید هر روشی که مانع از ورود آب و رطوبت به داخل آجر شود، حتما شیوه ی موثری در جلوگیری از تشکیل شوره است.


4. اجرای اصولی و باکیفیت سازه:

برخی از اصول مربوط به زمان نب و اجرای نمای ساختمان و چیدمان آجرنما می شود. نادیده گرفتن هر یک از این مراحل، ممکن است خسارت های جبرا ناپذیری برای صاحبان ساختمان ها در پی داشته باشد.

5. محوطه‌سازی صحیح:

برخی اوقات آبیاری غیر اصولی و نادرست فضای سبز باعث ایجاد مشکل برای نمای ساختمان می شود. هنگام اجرا و نصب نما، برای آب دادن به گلها و گیاهان، بستری مناسب ایجاد کنید و مطمین شوید رطوبت به صورت تدریجی وارد آجرنما نشود.

شوره آجرنما

نتیجه گیری:

از دوران باستان تاکنون، آجر به عنوان یکی از مهمترین مصالح در صنعت ساختمان‌سازی شناخته شده است. انواع مختلفی از آجر، از جمله آجر سفالی، آجر نسوز و آجر نما، در این صنعت کاربرد دارند. محبوبیت آجر تنها به دلیل زیبایی طبیعی و رنگ بندی‌هایش نیست بلکه به خاطر سادگی مواد تشکیل دهنده و استحکام آن در برابر عوامل طبیعی است. اما یکی از چالش‌های رایج در نماهای آجری، پدیده شوره زدگی است که می‌تواند ظاهر نما را تحت تأثیر قرار دهد.

پدیده شوره زدگی نتیجه رسوب نمک‌های باقیمانده در آجر، ملات یا خاک است که با رطوبت واکنش نشان داده و به صورت لکه‌های سفید بر جلوه نمای ساختمان تأثیر منفی می‌گذارد. دما، رطوبت و شرایط محیطی از عوامل مهم در بروز این پدیده هستند. با این حال، راهکارهایی مانند استفاده از عایق‌های نانو، پوشش‌های آب بندی، خشک کردن ملات و دوغاب به شکل اصولی و همچنین اجرای باکیفیت سازه از جمله روش‌های مؤثر در پیشگیری و مقابله با مشکل شوره زدگی آجرنما هستند.
شرکت ایساتیس با ارائه مشاوره‌‌های تخصصی در زمینه خرید و نصب آجرنما در شیراز، آمادگی دارد تا شما را در این فرآیند راهنمایی کند و برای اطمینان از دوام و زیبایی نمای ساختمان‌تان بهترین راهکارها را پیشنهاد دهد.

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید