انواع آجر و کاربرد های آن

انواع آجر و کاربرد های آن

آجر یکی از قدیمی ترین دست ساخته های بشر است که حاصل پخت گل و آب می باشد. آجر اغلب از گل رس و با شکل های مکعبی و مکعب مستطیل درست می شوند. آجر ها از دیرباز تا کنون به دلیل مقاومت بالا، تنوع زیاد و کاربرد های متنوع (بسته به نیاز بشر) در بین معماران برای ساخت انواع سازه های بشر بسیار محبوب می باشند. از مهم ترین وبیشترین کاربرد آجرها در ساخت وساز و بنایی و در کوراسیون داخلی وخارجی می توان اشاره کرد.

از مهم ترین سازه های آجری در گذشته می توان به ، مساجد ، مکاتب، آتش کده ها ، ایوان ها وحتی منازل مسکونی اشاره کرد ، هرچند آجرها امروزه با توجه با پدید آمدن متریال های مختلف ، کم تر برای ساخت پایه ی اصلی ساختمان استفاده شده وبیشتر برای دکوراسیون و ساخت بعضی از موارد در ساختمانی استفاده می شوند اما با این وجود از ارزششان هیچ کم نمی شود . با ما برای دانستن برخی نکات و آشنایی با انوع آجر ها و کاربرد های آن همراه باشید .

انواع آجر

آجرها با توجه به داشتن قیمت مناسب، ماندگاری و دوام بالا بسیار گذینه مناسبی برای ساخت و ساز انواع ساختمان ها و استفاده در آجرنما ها به حساب می آیند. در ادامه به برخی از انواع آجر می پردازیم.

آجر نسوز

یکی دیگر از انواع آجر ها، آجر نسوز است. آجر نسوز از سری آجرهای مورد استفاده و موجود در ایران است که از خاک نسوز تولید شده .

این نوع آجر از مواد با مقاومت حرارتی بالا مانند سیلیکات کلسیم، فیبر سیلیسیوم، آلومینا و بازالت تشکیل شده و جهت استفاده در صنایعی مثل صنایع آتش‌سوزی، پخت و پز، کوره‌های صنعتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مزایای آجر نسوز می‌توان به عدم تغییر شکل و ساختار آجر در دماهای بالا، مقاومت در برابر آتش، عدم منفجر شدن و یا تغییرات شیمیایی آجر در معرض حرارت اشاره کرد.

 

آجر نسوز در انواع آجر

 

آجر قزاقی

آجر قزاقی یکی از پرکابرد ترین و پر مصرف ترین آجر های موجود در ایران و مورد استفاده در ساختمان ها است. این آجر از خاک رس تهیه می شود و اکثرا مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان است و باعث به وجود آمدن دکور و جلوه ای کلاسیک و قدیمی در نمای ساختمان می شود. از این نوع آجر بیشتر برای ساخت دکورها و بافت های سنتی استفاده می کنند. این اجر که قدمتی بیش از 1000 سال دارد، در رنگ های قهوه ای ، شیری و گلبهی در بازار یافت می شود.

 

آجر فشاری

آجر فشاری یکی از قدیمی ترین نوع آجرهاست که با نام های آجر گری یا آجر جوشی نیز شناخته می شود.

کاربرد این آجر بیشتر در پی ساختمان ها، دیوار چینی، ساخت دیواره های باربری و یا به صورت برش خورده برای نمای ساختمان است. این اجر بیشتر در رنگ های نخودی یا زرد تولید و در بازار به فروش می رسد.

 

آجر فشاری در مجتمع ایساتیس شیراز

 

آجر رسی

آجر رسی، آجر سفالی، آجر مدرسه ای یا آجر مسجدی  یکی از رایج ترین آجرها در استفاده از نما هستند که پایه ی تشکیل دهنده این آجر، خاک رس می باشد. این آجر بیشتر در رنگ های قرمز و زرد در طرح های حصیری پلاک یا کرکره ای برای استفاده در نمای ساختمان به فروش می رسد. چند دلیل که باعث محبوب و پرطرفدار بودن این اجر است، عبارتند از قیمت مناسب، رنگ بندی زیبا، مقرون به صرف بودن و مقاوم بودن در برابر تغییرات آب و هوایی است .

آجر لفتون

آجر لفتون با نام تخصصی آجر مهندسی یکی از کاربردی ترین آجرها در ساخت دیوارچینی است. البته با اینکه اسم رسمی یا تخصصی ان آجر مهندسی است اما کم تر کسی است که این نام را بشناسد؛ زیرا این آجر با نام آجر لفتون در بین عوام شناخته می شود. علت نامگذاری این آجر داشتن سوراخ هایی در درون خود است. این آجر به2 دسته ی: آجر 3 طرف نما، 4 طرف نما تقسیم می شود.

 

آجر لفتون در نمایندگی اجر ایساتیس شیراز

 

آجر تیغه ای

آجر تیغه ای یا سقفی، این آجر سفالی بوده و یکی از مصالح پر مصرف در ساختمان سازی به حساب می آید. این آجر در ابعاد مختلفی را به خود اختصاص می دهد و بیشترین کاربرد آن در ساخت و ساز سقف منازل است. این آجر تنها در رنگ های قرمز و نخودی ارائه می شوند. انواع ابعاد اجر تیغه ای، سفالی عبارتند از :

۱۰ در ۲۰، ۱۵ در ۲۰، ۲۰ در ۲۰، ۱۰ در ۱۰، ۷ در ۷، ۸ در ۸ و غیره .

سخن پایانی

آجر یکی از بهترین ساخته های بشر در طول دوران ساخت و ساز و تکامل انسان ها است. همان طور که در مطالب بالا ذکر شده آجر یکی از عناصر اصلی در ساخت و جلوه ی نمای بیرونی و درونی ساختمان ها به شمار می آید. به همین دلیل برای استفاده از آجرها در موقعیت های مختلف باید دقت وظرافت زیادی در فکر کردن به خرج داد . می توان برای اجرای هرچه بهتر این کار با یک مشاور به صورت تخصصی مشورت کنید . در این مقاله سعی کردیم  کاربرد 6 عدد از آجرها را برای شما ارئه دهیم، امیدواریم این مطالب کاربردی و مفید واقع شده باشد. شما عزیزان در مجتمع آجر ایساتیس می توانید انواع آجر را در بهترین برند ا و مناسب ترین قیمت در شیراز و سراسر ایران خریداری کنید.

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید