انواع روش های بندکشی آجر

انواع روش های بندکشی آجر

بندکشی آجر از گذشته تا به امروز جزء مهم ترین و اصلی ترین اصل ها  پس از اتمام نمای آجر، اجرنما به حساب می آید. این امر باعث استحکام هرچه بیشتر آجر و زیبایی بخشیدن دو چندان به آجرنما می شود. همچنین بندکشی آجر باید به گونه ای باشد که سبب جلوگیری از ورود هوا و هرگونه رطوبت در میان اجرها شود. در ادامه ایساتیس، آجرنمای شیراز شما را دعوت به شناخت انواع بندکشی آجر و نکات و اجرای این کار می کند، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع روش های بندکشی آجر

 

بندکشی آجر چیست؟

در ابتدا به اصل این موضوع می پردازیم که اصلا بندکشی آجر چیست؟  به  پرکردن و از بین بردن فاصله ی بین آجرهای نمای ساختمان با استفاده از ملات های موجود مخصوص،  بندکشی می گویند. بندکشی آجر در واقع مرحله ی آخر در نمای آجر، آجرنما محسوب می شود. از ملات ریزدانه  برای عدم نفوذ و رطوبت در بین آجرها استفاده می شود.

طرز تهیه ی ملات بندکشی آجر

برای تهیه ملات بندکشی، ابتدا مواد مورد نیاز را آماده می‌کنیم. نسبت مواد به یکدیگر به صورتی است که یک کیسه ی 25 کیلویی پودر بندکشی آجر را با 6 تا 8 لیتر آب مخلوط می کنیم و سپس مواد را تا 3 دقیقه مخلوط می کنیم تا مواد بندکشی اجر با آب به صورت کامل ترکیب شوند، توجه داشته باشید که هرچقدر زمان مخلوط کردن آب و مواد بندکشی کمتر باشد، ملات بندکشی آجر زودتر حاضر شده و همجنین محلول غلظ و بهتری را به دست می آورید. باید به این نکته توجه کردن که باید ازدیوار چینی 24الی 48 ساعت گذشته باشد و سپس استفاده از ملات بندکشی را آغاز کنیم.

 

بندکشی آجر چیست؟

 

ملات بندکشی آج به دلیل مایع بودن و غلظتی که دارد قابل نگهداری نمی باشد از این رو باید این ترکیب را زمانی تهیه کنیم که در همان زمان قصد در انجام بندکشی را داریم. مواد بندکشی پس از ترکیب و ساخت نیاز به 5 الی 10 دقیقه استراحت دارد تا اصطلاحا جا بیوفتد و قابل استفاده شود.

ملات به دست آمده را می توانید در انواع دیوارهای و آجرنماهای اجری استفاده کنید، تفاوتی ندارد که ترکیب را برای چه نوع آجری استفاده می کنید. البته نکته ی حائز اهمیت اینجاست که هر آجری برای دیوارچینی مناسب نبوده از این رو بهتر است قبل از خرید آجر برای دیوار چینی با مشاوران فعال در این زمینه مشورت کنید. ایساتیس یکی از بهترین شرکت های فعال در آجرنمای شیراز بوده و همچنین مشاورین فعال ایساتیس به صورت تمام وقت آماده ی ارائه ی مشاوره و معرفی بهترین آجرهای مخصوص آجرنما می باشند.

انواع ملات های بندکشی آجر

ملات های بندکشی آجر نیز از انواع مختلفی برخوردارند. هرکدام از این ملات ها ظاهر و ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارند و در مقاصد مختلفی نیز ارائه و استفاده می شوند.

دو نمونه از رایج ترین ملات های بندکشی آجر عبارتند از:

  • پودر بندکشی آجرنما
  • پودر دوغاب

پودر بندکشی آجرنما

پودر بندکشی آجر از محبوب ترین نوع ملات های بندکشی آجرنما می باشد. دلیل محبوب بودن پودر بند کشی این است که کار کردن با این پودر بسیار آسان و راحت بوده از این رو سرعت عمل کار را افزایش میدهد.

از این رو پودرهای بندکشی اغلب نیبت به سایر موارد از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و در بازار در رنگ های سفید، زرد، مشکی و قهوه ای موجود می باشند هرچند رنگ سفید بیشترین کاربرد را دکوراسیون ها مخصوصا دکوراسیون های داخلی دارد.

البته برای استفاده بهینه وعملکرد بهتر پودرهای بندکشی باید می‌بایست قطر سنگدانه‌های آن زیر ۱ میلی‌متر و میزان سیمان موجود در آن باید ۴۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب باشد. ضخامت بند کشی آجرنمای اجرا شده نیز نباید از ۸ میلی‌متر کمتر و از ۲۰ میلی‌متر بیشتر باشد.

 

انواع ملات های بندکشی آجر

 

مزایای استفاده از پودر بندکشی اجر

  1. استفاده ی آسان و راحت
  2. سرعت بخشیدن به کار
  3. چسبندگی و انعطاف بالا
  4. عدم ترک خوردگی و جلوگیری از ترک خوردگی های درزها
  5. دارای کیفیت مطلوب نسبت به سایر متریال ها

ملات دوغاب یا ماسه و سیمان

کاربرد ملات دوغاب در آجرنما پوشاندن سطح آجرها می باشد.این نوع ملات با ترکیبی از خاک رس، ماسه و آب ساخته می شود و پس از اعمال روی سطح آجرها، برای خشک شدن و سفید شدن به آنها اجازه می دهد.

مزایای استفاده از ملات دوغاب در بندکشی آجرنما عبارتند از:

  1. مقاومت در برابر رطوبت
  2. بهبود ظاهر آجرها
  3. افزایش عمر آجرها
  4. اجرا و نصب آسان
  5. قابلیت تعمیر و تغییر

بنابراین، استفاده از ملات دوغاب در بندکشی آجرنما باعث بهبود ظاهر و مقاومت آجرها می شود و عمر آنها را افزایش می دهد.

انواع روش های بندکشی آجرنما

همان طور که در بالا اشاره کردیم ساختار چیدمان آجرها در هر سازه بسته به شرایط  آب و هوایی و طریقه ی ساخت با یکدیگر متفاوت بوده که در راستای این چیدمان، انواع روش های بندکشی نیز به وجود می آیند.

معروف ترین روش های بندکشی آجر در آجرنماها عبارتند از:

  1. بندکشی برجسته ی ساختمان
  2. بندکشی شیب دار
  3. بندکشی گونیا
  4. بندکشی توپر یا صاف

بندکشی ساختمان به صورت برجسته

بندکشی برجسته ی ساختمان یکی از محبوب ترین و زیباترین روش های بندکشی آجرنما به شمار می آید. بندکشی برجسته اغلب برای بنا و سازه های قدیمی و تاریخی اسستفاده می شود. بندکشی برجسته به این صورت است که درزها و شکاف های میان آجرها را با ملات پرکرده وتا زمانی که ملات خیس است در مرکز هر بند باید یا شکاف یا شیار ایجاد کنید، سپس درون این شکاف و حفره ها را با بتونه ی آهکی پر می کنیم.

بندکشی شیب دار

بندکشی شیب دار اغلب برای بندهای افقی اجرا می شود و اینگونه است که پس از پر کردن درزها و شکاف های میان اجرها با ملات مانند بندکشی بالا، با یک قلم بندکشی بندهای افقی فوقانی به اندازه ی 3 الی 6 میلی متر را به داخل می فشاریم.

بندکشی گونیا

بندکشی گونیا یکی از کاربردی ترین روش ها در بندکشی آجرنما محسوب می شود. روند کار اینگونه است که در ابتدا پودر بندکشی یا ملات موجود را بسیار فشرده و یکنواخت می کنیم و سپس میان دیوارهای افقی و عمودی قرار می دهیم. ابزارآلات  بندکشی گونیا به صورت لبه مربعی در بازار موجود می باشد.

بندکشی توپر یا صاف

بندکشی توپر یا صاف از رایج ترین، کاربردی ترین و ساده ترین روش های بندکشی آجرنما به شمار می آید. این روش برخلاف رایج  و کاربردی بودن به دلیل نداشتن زیبایی ظاهری برای نما و آجرنماهای بیرونی استفاده نمی شود. بندکشی توپر یا صاف اغلب برای پرکردن درزهای خالی  بین آجرها، ایجاد دوام و استحکام هرچه بیشتر سازه می شود. با تماس با مشاورین ایساتیس، شرکت  فعال در آجرنمای شیراز می توانید از انواع روند بندکشی آجر اگاه شده و برای آگاهی بیشتر با مشاورین مورد نظر در ارتباط باشید.

 

انواع روش های بندکشی آجرنما

 

سخن آخر

روش هایی که در بالا ذکر شده از مهم ترین نکات بندکشی تشکیل شده است. همچنین این نکته قابل ذکر است که هرکدام از روش های بندکشی آجرنما دارای وسایل و تجهیزات جداگانه ای بوده و استفاده از آنها به صورت استاندار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. می توانید برای تمیز بودن کار زمانی که کار ملات تمام شد، آنها را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

مجتمع آجرنما ایساتیس یکی از برترین نماینده های فعال در آجرنمای شیراز با داشتن بیش از ده سال سابقه ی کاری پر افتخار به صورت تمام وقت ارائه ی خدمات و مشاوره برای خرید با کیفیت ترین مواد و خرید آجرنما در شیراز را برای شما عزیزان در دسترس قرار داده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 09177172553 تماس بگیرید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید