ساخت مدرسه با آجر: قدم به قدم تا ساخت فضای آموزشی بادوام و زیبا

 

ساخت مدرسه با آجر: قدم به قدم تا ساخت فضای آموزشی بادوام و زیبا

 

مدارس به عنوان قلب تپنده جوامع، نقشی اساسی در تربیت نسل آینده ایفا می کنند. ساختمانی که به عنوان مدرسه انتخاب می شود هم باید در مرحله اول مستحکم و زیبا باشد تا بتواند فضایی امن و مناسب برای یادگیری و رشد دانش آموزان فراهم کند.

بنابراین متریال های به کار رفته در ساخت مدرسه باید همگی مقاوم و باکیفیت باشند تا ایمنی این سازه تضمین شود.

در میان تمامی مصالح، آجر بیشترین کاربرد را برای ساخت مدارس دارد.

چرا که این عنصر علاوه بر دارا بودن مقاومت خوب در برابر شرایط جوی و گذشت زمان، بسیار منعطف می باشد. حال این سوال مطرح است که به جز مقاومت، آجر چه برتری دیگری نسبت به سایر متریال ها دارد؟ یا منعطف بودن آجر چه مزایایی را به همراه دارد؟


اگر شما هم به دنبال پاسخ چنین سوالاتی هستید، این مقاله برای شما است.

 

مدرسه آجری: چرا آجر؟

انتخاب آجر برای ساخت مدرسه، مزایای متعددی به همراه دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استحکام و دوام: آجر از نظر مقاومت فشاری، جزو مصالح بسیار قوی طبقه بندی می شود و می تواند به خوبی وزن طبقات و سقف را تحمل کند. همچنین، مدرسه آجری، در برابر عوامل جوی مانند باد، باران، برف و تابش خورشید نیز مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارد.

تنوع و زیبایی: آجرها در طرح ها، رنگ ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند که این تنوع، دست طراحان و معماران را برای خلق فضاهای آموزشی زیبا و چشم نواز باز می گذارد.

عایق حرارتی و صوتی: آجر، عایق حرارتی و صوتی مناسبی است و می تواند به حفظ دمای مطلوب داخل مدرسه در فصول گرم و سرد سال کمک کند. همچنین، از ورود سر و صدا به داخل کلاس ها جلوگیری کرده و فضایی آرام برای یادگیری دانش آموزان فراهم می کند.

سازگاری با محیط زیست: آجر از مواد اولیه طبیعی مانند خاک رس و آب ساخته می شود و در مقایسه با برخی مصالح دیگر، آلودگی کمتری برای محیط زیست ایجاد می کند.

 

ساخت مدرسه با آجر

 

ساخت مدرسه آجری ایده آل

مدرسه ای که با آجر ساخته می شود، باید علاوه بر استحکام و زیبایی، ویژگی های دیگری نیز داشته باشد تا فضایی امن و مناسب برای دانش آموزان فراهم کند.

اول از همه مدرسه باید در مکانی احداث شود که دسترسی به آن برای دانش آموزان به راحتی امکان پذیر باشد. پلان مدرسه هم باید به گونه ای طراحی شود که فضاهای آموزشی، اداری، ورزشی و خدماتی به درستی در آن جانمایی شده باشند و دسترسی به آنها برای دانش آموزان و معلمان آسان باشد.

کلاس های درس، باید از نورگیری طبیعی کافی برخوردار باشند تا دانش آموزان در فضایی روشن و شاد به تحصیل بپردازند. سیستم تهویه مدرسه آجری هم باید به گونه ای طراحی شود که هوای داخل کلاس ها را به طور مرتب تهویه کند و از تجمع گازها و آلاینده ها جلوگیری نماید.


نهایتا مدرسه آجری باید از نظر ایمنی در برابر حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی و سیل مقاوم باشد.

 

افزایش امنیت در مدرسه آجری

آجر شاید عنصری مقاوم باشد، با این حال برای ساخت سازه هایی مانند مدارس که استفاده طولانی مدتی دارند، باید امنیت ساختمان دوچندان شود. در اینجا است که منعطف بودن آجر، به کار می آید. آجر به راحتی با روش های مقاوم سازی هماهنگ شده و امنیت و مقاومت مدرسه را تا حد زیادی افزایش می دهد.

 

روش ها و تکنیک های مقاوم سازی سازه های آجری

با استفاده از یک سری روش ها، می توان ایمنی و پایداری سازه های آجری را بالا برد. در ادامه برخی از این روش ها را بیان می کنیم.

  • استفاده از آجر باکیفیت
  • استفاده از الیاف FRP
  • کاشت میلگرد و بتن پاشی
  • استفاده از ژاکت فولادی
  • استفاده از دیوارهای برشی
  • به کارگیری اتصالات فولادی
  • استفاده از تکنیک ها و متریال های تقویتی مدرن
  • نگهداری و تعمیرات منظم

 

مصالح مورد نیاز ساخت مدرسه آجری

پس از طراحی مدرسه آجری و در نظر گرفتن روش های افزایش امنیت، نوبت به تهیه مصالح موردنیاز می رسد.

ساخت یک مدرسه آجری به مصالح مختلفی از جمله آجر، ملات، سیمان و ماسه نیاز دارد. در ادامه، به برخی از مهم ترین این مصالح و نکات مربوط به انتخاب و خرید آنها اشاره می کنیم:

آجر:

همانطور که قبلاً ذکر شد، آجر مهم ترین متریال مورد نیاز برای ساخت مدرسه آجری است. انتخاب نوع آجر با توجه به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، نوع سازه، بودجه پروژه و سلیقه طراح انجام می شود.

ملات:

ملات مناسب برای ساخت دیوارهای آجری باید از مخلوطی از سیمان، ماسه و آب تشکیل شده باشد. نسبت این مواد نیز باید با توجه به نوع آجر و شرایط آب و هوایی منطقه تعیین شود.

سیمان:

برای ساخت مدرسه آجری، باید از سیمان با کیفیت بالا و عیار مناسب استفاده شود. سیمان پرتلند یکی از متداول ترین انواع سیمان برای ساخت و ساز است.

 

ماسه:

ماسه باید تمیز، عاری از هرگونه ناخالصی و دانه های درشت باشد. در نظر داشته باشید، اندازه مناسب دانه های ماسه برای ساخت دیوارهای آجری مدرسه، بین 2 تا 3 میلی متر است.

میلگرد:

میلگرد برای تقویت سازه و افزایش استحکام آن به کار می رود. نوع و قطر میلگرد هم باید با توجه به محاسبات فنی مهندس طراح انتخاب شود.

تیرآهن:

تیرآهن برای پوشش دهانه های بزرگ و ساخت اسکلت فلزی مدرسه استفاده شده و نوع و سایز آن با توجه به نقشه و طرح سازه انتخاب می شود.

ورق های فولادی:

ورق های فولادی برای ساخت سقف شیروانی، درب های ضد حریق و سایر موارد کارایی دارند. ضخامت و نوع ورق های فولادی با توجه به کاربری آنها تعیین می شود.

درب و پنجره:

درب و پنجره های مدرسه باید از جنس مرغوب و با کیفیت باشند تا از هدر رفتن گرما و سرما در داخل ساختمان جلوگیری کنند. همچنین، باید به عایق صدا بودن درب و پنجره ها نیز توجه کرد.

سیستم های تأسیساتی:

 مدرسه به سیستم های تأسیساتی مختلفی مانند سیستم لوله کشی آب و فاضلاب، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم برق و ... هم نیاز دارد. انتخاب و نصب این سیستم ها، توسط متخصصان مجرب انجام می گیرد.

 

خرید آجر

ایساتیس از معتبرترین مراکز فروش آجر است که با عرضه طیف وسیعی از آجرها، پاسخگوی تمامی نیازها می باشد. آجرهای عرضه شده در این وب سایت فروشگاهی، کاملا باکیفیت بوده و از قیمت مناسبی هم برخوردار هستند.

 

ساخت مدرسه با آجر

 

جمع بندی

امروزه، با وجود تحولات در ساخت و ساز مدارس، همچنان شاهد حضور پررنگ مدارس آجری هستیم. چرا که این مدارس، از مقاومت بالایی برخوردار بوده و ساخت آنها به صرفه می باشد.

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید