ساخت سوله با آجر

ساخت سوله با آجر علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، مزایای متعددی را به همراه دارد. آجر به عنوان یک مصالح ساختمانی، بسیار مقاوم است و می ‌تواند در برابر فشار، حرارت و رطوبت مقاومت خوبی داشته باشد. همچنین، آجر دارای طرح‌ ها و رنگ ‌های متنوعی است که آن را برای استفاده در  نمای سوله هم کاندید می کند. آجرها عایق‌حرارتی خوبی هم هستند و می ‌توانند به حفظ دمای سوله  کمک کنند.
سوله یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر اقتصاد است. از اساس وجود یک سوله مناسب و مقاوم، می ‌تواند به بهبود عملکرد و بهره ‌وری کارخانه یا کارگاه کمک کند. بنابراین می توان گفت مصالح اولیه و پروسه ساخت سوله بیشتر از آنچه فکر می کنید، اهمیت دارند.

استفاده از آجر در سوله سازی

در این راستا جهت حصول اطمینان از مقاوم بودن سوله و صرف هزینه کمتر، از آجر به عنوان متریال اصلی ساخت سوله استفاده می شود. چرا که ساخت سوله با آجر، علاوه بر بالا بردن مقاومت سوله و بخشیدن جلوه ای زیبا به آن، مزایای متعدد دیگری را هم به همراه دارد. در ادامه ضمن بررسی مزایای استفاده از آجر در ساخت سوله، آجرهای مناسب برای انجام این فرایند را هم معرفی می کنیم.

مزایای ساخت سوله با آجر

سوله های آجری، عایق های خوبی برای صدا و حرارت می باشند. علاوه بر این، با به کارگیری رزین می توان مقاومت نسبی آجر دربرابر رطوبت را هم تا حد زیادی افزایش داد. آجر، متریالی منعطف است و می توان با ترکیب آن با سایر عنصر، مقاومت سازه آجری را هم بالا برد.

ویژگی ‌های آجر مناسب برای ساخت سوله

آجر طیف گسترده ای از رنگ ها و طرح ها را پوشش می دهد. با این حال، همه نوع آجری برای ساخت سوله مناسب نمی باشد. بنابراین، شما باید ضمن توجه به رنگ و طرح آجر، ویژگی ها و مشخصات فیزیکی و شیمیایی آجر را هم در نظر بگیرید. در ادامه ویژگی های یک آجر مستعد برای ساخت سوله را بیان می کنیم.

  • مقاومت فشاری بالا:
    آجر مورد استفاده در سوله باید از استحکام کافی برای تحمل وزن سازه و بارهای وارده برخوردار باشد.
  • مقاومت در برابر آتش و حرارت:
    آجر باید در برابر آتش ‌سوزی مقاوم بوده و آن را تا حدودی مهار کند.
  • عایق صدا:
    جر مناسب باید تا حدی عایق صدا باشد و از انتقال صدا به داخل و خارج از سوله جلوگیری کند.

    آجر مناسب برای ساخت سوله

انواع آجر مناسب برای سوله

آجرهایی نظیر آجر نسوز، لفتون و قزاقی از سری آجرهای مناسب برای ساخت سوله می باشند.

1. آجر نسوز: این نوع آجر در برابر حرارت و آتش‌ سوزی بسیار مقاوم است و برای ساخت دیواره‌ های داخلی سوله و کوره ‌ها مناسب می ‌باشد.

2. آجر لفتون: آجر لفتون به دلیل مقاومت فشاری بالا و عایق صدا بودن، برای ساخت دیوارهای سوله کاربرد دارد.

3. آجر نسوز شاموتی: مقاومت بالا ضمن داشتن قیمت پایین، این آجر را به یک گزینه مناسب برای استفاده در فرایند ساخت سوله با آجر، تبدیل کرده است.

گفتنی است بین گزینه های موجود، آجر لفتون بهترین انتخاب می باشد.

نحوه به کارگیری آجر در ساخت سوله

برای ساخت دیواره‌ های سوله، ابتدا باید فونداسیون مناسب اجرا شود. سپس، بعد از انتخاب الگوی چینش مناسب، آجرها با ملات ماسه و سیمان چیده می ‌شوند. برای عایق ‌بندی سوله هم می ‌توان از مواد عایق رطوبتی و حرارتی مانند پشم شیشه یا فوم پلی استایرن استفاده کرد.

برای ساخت نمای خارجی هم ابتدا باید آجرها را به اندازه دلخواه برش داده و سپس، در محل مورد نظر آنها را چید. برای ایجاد تنوع و زیبایی، می ‌توان از آجرهای طرح‌ دار استفاده کرد.

نکات مهم در استفاده و نگهداری از سوله آجری

جهت ارتقای عمر مفید و راندمان سوله آجری، باید ضمن در نظر داشتن یک سری نکات، اقداماتی را هم انجام دهید.

استفاده از ملات مناسب: ملات مورد استفاده برای چسباندن آجرها، باید متناسب با نوع آجر و محل استفاده باشد.

نظافت و جرم ‌گیری: برای حفظ زیبایی و طول عمر آجر، باید به طور دوره ای آن را تمیز و جرم‌ گیری کنید.

استفاده از مواد محافظ: جهت جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، می‌ توان از مواد محافظ مانند سیلر و رزین استفاده کرد.

بهترین نوع آجر برای سوله کدام است؟

پاسخ به چند سوال متداول

  • آیا می ‌توان از آجر در کف سوله استفاده کرد؟

استفاده از آجر در کف سوله به دلیل لغزنده بودن و احتمال آسیب دیدگی، توصیه نمی ‌شود.

  • بهترین نوع آجر برای سوله کدام است؟

بهترین نوع آجر برای سوله، آجر لفتون است که به دلیل مقاومت فشاری بالا و عایق صدا بودن، برای ساخت دیوارهای سوله مناسب است.

  • هزینه استفاده از آجر در ساخت سوله چقدر است؟

هزینه استفاده از آجر در ساخت سوله به نوع آجر، متراژ کار و دستمزد استادکار بستگی دارد.

  • برای ساخت سوله به چه تعداد آجر نیاز است؟

تعیین تعداد آجر مورد نیاز برای ساخت سوله آجری، به عوامل مختلفی نظیر نحوه چیدمان و متراژ سوله بستگی دارد. بنابراین، بهتر است جهت تخمین تعداد آجر مورد نیاز، با یک کارشناس مشورت کنید.

جمع ‌بندی

از آنجایی که ممکن است سوله ها حرارت بالایی را تجربه کنند یا سرو صدای خطوط تولید زیاد باشد، در ساخت سوله باید از آجرهایی خاص نظیر آجرهای نسوز، لفتون و شاموتی استفاده شود.

برای استفاده از آجر در ساخت سوله‌ ها هم ابتدا باید آجرها را بادقت انتخاب کرده و سپس با استفاده از ملات متناسب با آجر، آنها را به هم چسباند. گفتنی است، در صورت استفاده از آجر برای دیوارهای داخلی، باید ابتدا سطح دیوار را صاف کرده و سپس آجرها را به ترتیب و با دقت روی دیوار قرار دهید.

توجه داشته باشید که برای حفظ زیبایی و مقاومت آجر، باید ضمن نصب صحیح و دقیق آجرها، جهت ارتقای کارایی آجر، از تکنیک های افزایش مقاومت آجر نظیر رزین هم استفاده کنید.

برای پاک کردن آجر هم نباید از مواد شوینده قوی استفاده شود. بهتر است برای انجام این کار،  از آب و مایعات ملایم استفاده کنید. همچنین بازدید و سرویس های دوره ای را هم نباید فراموش کنید

نهایتا، استفاده از آجر در ساخت سوله و دیوارهای داخلی، یک راه حل زیبا و مقاوم برای ایجاد فضاهای زیبا و کارآمد است. با انتخاب و استفاده صحیح از آجر، می ‌توانید ساختمانی با دوام و زیبا بسازید که برای سال ها به شما خدمت خواهد کرد.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید