مقایسه آجرهای نیمه‌سفالی و آجرهای سیمانی در ساختمان

از آنجایی که آجر یکی از اصلی ترین موارد در ساختمان سازی و ساخت و ساز محسوب می شود همواره در تمامی دوره های زمانی همراه با جامعه پیشرفت کرده است، اما این پیشرفت اکنون باعث رخ دادن برخی تحولات شده که یکی از این تحولات جایگزین بلوک ها و آجرهای سیمانی بجای آجرهای سفالی می باشد. امروزه با روی کارآمدن آجرهای سیمانی در ساختمان سازی کارفرمایان گذینه های بیشتری را برای انتخاب مصالح  در دست دارند اما این سوال اکنون پیش می آید که استفاده از آجرهای نیمه‌سفالی بهتر و کار آمدتر است یا آجرهای سیمانی و بلوک های بتنی. قطعا هرکدام از آجرها با توجه به خصوصیاتی مثبت و منفی که دارند در مکان مناسب خود به درستی قرار می گیرندو تا پایان این مقاله با ما برای دانستن جواب این مقایسه همراه باشید.

 

Comparison of semi-clay bricks and cement bricks in building

  • معرفی آجرها

در ابتدای مقاله قبل از شروع هر بحثی ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که هرکدام از آجرهای نیمه سفالی و آجرهای سیمانی متشکل از چه مواردی هستند و زیرا این کار نیز باعث تصمیم گیری هرچه بهتر و دقیق در مقایسه می شود، در ادامه با ما همراه باشید.

آجرهای نیمه سفالی

آجرهای نیمه سفالی، یکی از مواد ساختمانی سنتی تشکیل شده‌ که به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شوند. این آجرها از ترکیب مواد اولیه تشکیل شده از خاک رس، خاک آهک و مواد پر می‌شوند. مواد پر به هدف افزایش مقاومت آجر و کنترل انبساط و انقباض، به طور معمول شن معمولی، خاکستر نرمال و یا صنعتی به عنوان پرکننده استفاده می‌شوند.

خاک رس، یکی از عمده و اصلی ترین و موادها در ساخت آجرهای نیمه سفالی محسسوب می شود. همچنین، خاک آهک به عنوان دیگر ماده اصلی اضافی در ترکیب آجرهای نیمه سفالی به عنوان ماده پیوندی برای افزایش مقاومت سطح در آجر ساختمان سازی ها به کار می‌رود. این خاک، قابلیت سخت شدن و تولید ترک‌های آجر را بهبود می‌بخشد و در نتیجه آجر نیمه سفالی  نهایی را قوی‌تر و سازگارتر با بارهای مکانیکی می‌سازد، البته علاوه بر این، مواد پر مانند شن معمولی یا صنعتی، خاکستر نرمال و غیره، به طور کلی درصد کمتری از ترکیب آجرهای نیمه سفالی را تشکیل می‌دهند.

 این مواد پرکننده به هدف کاهش هزینه‌ها و وزن آجر، افزایش مقاومت حرارتی و بهبود ظاهر و تمامیت سطح آجر در ساخت و ساز و ساختمان سازی ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کنار مواد اصلی مذکور، یک سری مواد شیمیایی از قبیل پلیمرهای گرفته تا موادی برای تغییر رنگ آجر نیز می‌توانند به همراه مواد اصلی در فرایند ساخت استفاده شوند. این مواد شیمیایی می‌توانند به نوعی خواص بهتری به آجرهای نیمه سفالی ببخشند و آن‌ها را برای اهداف طراحی و استفاده در ساخت و سازها بیشتر مناسب کنند.

 

 آجرهای سیمانی

آجرهای سیمانی، یکی از مهمترین عناصر ساختمانی در صنعت ساخت و ساز محسوب می شوند. این آجرها عمدتا ترکیبی از موادی مانند سیمان پرتلند، ماسه، آب و مواد افزودنی تشکیل شده‌اند. سیمان پرتلند، یکی از اجزای اصلی آجرهای سیمانی است. سیمان پرتلند، یک پودر سرشار از ترکیبات شیمیایی است که با اضافه کردن آب، فرآیند خشک شدن و سخت شدن را تجربه می‌کند. این سیمان باعث اتصال دائمی بین مواد دیگر تشکیل‌دهنده آجر می‌شود که استحکام ساختمان را در حین و پس از ساخت به صورت کامل تایید می کند.

ماسه، یک جزء اصلی دیگر موجود در آجرهای سیمانی است. ماسه به عنوان یک ماده تغذیه‌کننده استفاده می‌شود که در ایجاد ساختار پایدار آجر تأثیر دارد. ماسه‌ها باید مناسب باشند و بر اساس خواص فیزیکی و شیمیایی مورد نیاز انتخاب شوند، همچنین برخی مواد افزودنی مثل پوزولان‌ها و افزودنی‌های شیمیایی دیگر نیز می‌توانند به آجرهای سیمانی اضافه شوند. این مواد افزودنی برای بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی سیمان استفاده می‌شوند و می‌توانند ریزساختار سیمان را بهبود بخشند. آجرهای سیمانی، به دلیل خواص مکانیکی، پایداری و ایمنی که به ساختمان‌ها اضافه می‌کنند، انتخاب بسیار محبوبی در صنعت ساخت و ساز هستند.

Comparison of semi-clay bricks and cement bricks in building

  • مقایسه آجرهای نیمه‌سفالی و آجرهای سیمانی

اکنون پس از درک از مواد تشکیل دهنده ی هرکدام از آجرهای نیمه سفالی و سیمانی زمان مقایسه ی آنها فرا رسیده است، هرچند تصمیم گیری نهایی برعهده شما می باشد اما شرکت ایساتیس شما در انتخابی درست همراهی می کند.

مبحث برتری هرکدام از آجرها نسبت به یکدیگر مخصوصا در ساخت و ساز و ساختمان سازی مبحثی بسیا گسترده می باشد به طوری که بحث در مورد هرکدام از این مباحث زمانی طولانی را طلب می کند، اما در اینجا چند نمونه از این موارد را برای شما مطرح کردیم. بلوک و آجرهای سیمانی از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و قیمت کمتری را نسبت به آجرهای سفالی و نیمه سفالی دارند.هرچند آجرها به دلیل مقاومت در برابر حرارت و گرمای بالا بسیار مقاومت بیشتری دارند در برخی از قسمت های ساختمان از جمله سازه های داخلی کاربرد بیشتری داشته و استفاده می شود.

یکی دیگر از مزایای آجرهای سیمانی مقاومت در برابر زلزله و بلایای طبیعی می باشد به همین دلیل این نوع آجر اغلب در کشورهایی مانند ژاپن که با زلزله در حال دست و پنجه نرم کردن هستند گذینه ی بسیار مناسبی می باشد. همانجور آجرهای سیمانی در برابر آب بسیار خوب عمل می کنند در همین اندازه نیز آجرهای سفالی با طبیعت وقف پذیر هستن. آجرها به دلیل مواد موجود در ساختار تشکیل دهندشان به راحتی قابل بازیافت بوده از همین رو در تمامی جوامع و شرایط محیطی قابل استفاده هستند. اکنون که بحث دوام و ساختار شد باید این نکته را گفت که آجرهای قرمز رنگ که آجرهای سنتی محسوب می شوند از دوام بالاتری نسبت به آجرهای سیمانی با حفره های تو خالی دارند همین موضوع می تواند سازه ساخته شده را تا سال های زیادی سرپا نگه دارد.

Comparison of semi-clay bricks and cement bricks in building

  • جمع بندی

آجر از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده در ساخت و ساز ساختمان ها است و این موضوعی تغییر ناپذیر است. امروزه آجرها بسته به کاربردهای مختلفی که دارند، در مدل های مختلفی عرضه  می شوند، در این بین آجرهای نیمه سفالی و آجرهای سیمانی یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین آجرها در بین مهندسان در ساختمان سازی محسوب می شوند. اما این دو اجر با وجود کاربردهای زیادی که دارند از تفاوت های زیادی برخوردار هستند که در این مقاله به آنها پرداختیم هرکدام از این اجرها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند اما باید توجه کرد که با محیط، اطراف و سازه ی در حال ساخت همخوانی داشته باشند. ایساتیس از برترین شرکت های آجرنما در شيراز با داشتن کادری مجرب شما را در خرید و مشاوره آجرنما به صورت تمام وقت همراهی می نمايد.

 

 

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید