چگونه کیفیت آجر را تشخیص دهیم؟

از آجر به عنوان پایه ای ترین مصالح ساختمانی یاد می شود. در عصر جدید و با به وجود آمدن مصالح به روزتر، از گذشته تا به حال، هنوز هم اساسی شمرده می شوند. از میان انواع آجرها، سه مدل آنها بیشترین تقاضا را دارد که عبارتند از: آجر نسوز، آجر لعابی و آجر سفال. شما به عنوان خریدار، بهتر است با اطلاعات و آگاهی خرید خود را انجام داده و بتوانید کیفیت مرغوب از نامرغوب را تشخیص دهید. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی در این خصوص را برای شما عزیزان شرح دهیم.

انواع آجر

ویژگی های آجر مرغوب

پختگی یکی از ملاک های تشخیص کیفیت آجر است.

منظور از پختگی این است که، آن قدر حرارت دیده باشد تا خاک رس موجود در آن حالت خمیری پیدا کرده باشد. این ویژگی به چسبیدن دانه های خرده سنگ کمک می کند. هنگام خرید، آجری را انتخاب کنید که رنگ روشن و باز دارد. یک روش هم به عنوان تست وجود دارد. دو آجر را به یکدیگر بزنید. طوری که نشکند. صدایی که شنیده می شود، نشان دهنده مرغوبیت آن است. پس این آجر از کیفیت بالا تری برخوردار است. ویژگی مهم بعدی، توپر بودن است. و همچنین تراکم بالایی دارند. پس نتیجه می گیریم که آجرهای مرغوب، سنگینی بیشتری دارند.

روش های آزمایشی تشخیص کیفیت آجر:

آجر ها نقش کلیدی در ساخت و ساز ساختمان، منزل و یا کوره ایفا می کنند. نسبت به تمام موارد اولیه ها بیشتر استفاده می شوند. با توجه به اهمیت بالای آجر نسوز نما در این سازه ها، تعیین مناسب بودن و کیفیت آجرهای نما ضروری است. از این رو ، لازم است اطمینان پیدا کنیم کیفیت آجر بالا است. می توانیم با استفاده از آزمایشات متعدد، تست کیفیت را انجام دهیم. باید متوجه شویم ساختمان ساخته شده از استحکام کافی برخوردار است.

در اینجا به نکته اصلی بر می خوریم که چگونه از باکیفیت بودن آجر مطمئن شویم؟ این سوال بسیار مهم بوده و برای پاسخ دهی به آن، از چندین راهکار و روش متفاوت کمک گرفت.

پیش از اینکه اقدام به خرید آجر نسوز نما کنید، آزمایشات دقیق و اصولی را انجام دهید و به مواردی که در این مقاله ذکر می نمائیم، حتما توجه کافی بفرمایید تا مرغوبترین جنس را انتخاب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برند های معروف حتما اجناس باکیفیت تری را تولید و به بازار عرضه می کنند.

1. تست جذب

یکی از عوامل تشخیص کیفیت آجر، میزان رطوبتی است که جذب می کند. این میزان به کمک تست جذب انجام می شود. برای انجام این آزمایش، وزن آجرهای خشک را اندازه گیری می کنند.سپس، آجر ها را در آب غوطه ور می کنند. وزن آجر را مجددا و هنگامی که کاملا خیس است، اندازه گیری کرده . جرم نهایی را از جرم اولیه کسر می کنند. برای آجری با کیفیت ایده آل، میزان جذب آب نباید بیشتر از 20% وزن خود آجر باشد. در غیر اینصورت، آجر مرغوب نیست.

تست جذب آب

این میزان، دلیل علمی دارد. اگر بعد از بیست و چهار ساعت، بیشتر از 20 درصد آب را به خود جذب کرده باشد، بعد از عملیات آجر چینی آب ملات سیمان را به خود جذب می کند. و این مشکل از محکم بودن اتصالات بعدی جلوگیری می کند.

2. تست سنجش مقاوت آجر

برای تعیین این مورد، از دستگاهی به نام تست فشار استفاده می شود. آجر را روی دستگاه تست فشار می گذاریم و سپس مقداری آجر روی آن قرار داده تا زمانی این کار را ادامه می دهیم که آجر بشکند. میزان باری که قرار داده بودید را بنویسید .به این ترتیب شما میزان مقاومت آجر را در می یابید. کمترین مقدار نیرویی که باعث خرد کردن آجر می شود، ۳٫۵۰ نیوتن بر میلی‌مترمربع می باشد. اگر کمتر از این عدد باشد، کیفیت آجر مناسب ساخت و ساز نیست.

3. امتحان میزان سختی آجر

در صورتیکه کیفیت آجر مطلوب باشد، با خراش و وسایل تیز و برنده مانند چاقو نباید آسیب ببیند. بنابراین، برای سنجش این مورد، به کمک یک ابزار تیز مانند چاقو و یا حتی ناخن انگشت خود خراشی روی آجر ایجاد نمایید. وقتی اثر خراش روی آجر وجود نداشته باشد، گفته می شود آجر مقاوم است.

مرغوب ترین کیفیت آجر همیشه در برابر خراش ضد ضربه است. و اثر خراش اجسام تیز را روی خود نشان نمی دهد.

4. تست عدم شکستگی و ترک آجر

چشم غیر مسلح هم می تواند این مشخصه را تست کند. پیش از اینکه به طور قطعی آجر نسوز نما را خریداری کنید، .حتما چند مورد را به طور تصادفی از جعبه بیرون بیاورید و امتحان کنید که شکستگی یا ضرب دیدگی نداشته باشد.

برخی از این شکستگی ها مربوط به کیفیت آجر نیست. در حمل و نقل مشکلاتی برای آجر ها پیش آمده است که دچار چنین نقصی شده است. زیرا حمل غیر حرفه ای و ناشیانه آجرها باعث بروز این مشکلات شده است.

5. تست شکل و اندازه

هماهنگ بودن آجر ها از نظر سایز و اندازه از ملاک های بسیار مهم تعیین کیفیت آجر است. شکل آجرها بایستی مستطیلی و دارای لبه های تیز باشد. برای چنین تستی، به صورت تصادفی 20 عدد آجر را از داخل کارتن خارج کرده و روی هم بچینید. نباید اندازه آجر ها با هم تفاوتی داشته باشد. در غیر این صورت، برای انجام هریک از کارهای ساختمانی از آنها استفاده نکنید.

حتما موقع خرید آجر، رنگ آن را تست کنید. بهتر است از طیف رنگی قرمز یا نارنجی پخته باشد. هر نوع رنگ دیگری یعنی آجر به خوبی نپخته و یا سوخته است.

از خرید آجرهایی با ابعاد زیاد خودداری کنید. چون به میزان بیشتری ملات برای اتصال به یکدیگر نیاز دارند.

6. آزمایش شوره زنی:

برای اینکه اطمینان حاصل کنید موارد قلیایی در بافت آجر وجود ندارد، این تست را انجام دهید. آجر ها را به مدت 24 ساعت داخل آب بخیسانید، بعد آجر ها را از آب بیرون بیاورید. به آنها زمان بدهید تا خشک شوند. سپس دقت کنید که هیچ نوع سفیدکی روی آن وجود نداشته باشد. چینی آجری فاقد هرگونه مواد قلیایی است و از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.

 آزمایشات تست مقاومت آجر

نتیجه گیری:

در این مقاله توضیح دادیم که آجر به عنوان یکی از پایه‌ترین و سنتی‌ترین مصالح ساختمانی که همچنان اهمیت خود را حفظ کرده، و در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود پیشرفت‌ها و مصالح مدرن، آجرهای نسوز، لعابی و سفالی بیشترین تقاضا را دارند و انتخاب آجر مرغوب از اهمیت بسزایی برخوردار است. کیفیت آجر را می‌توان از طریق  پختگی، رنگ‌آمیزی، توپر بودن و تراکم بالا تشخیص داد.

برای تعیین کیفیت آجر، می‌توان از روش‌های تست جذب آب، مقاومت فشاری، سختی سطح، عدم شکستگی و ترک، هماهنگ بودن ابعاد و آزمایش شوره‌زنی استفاده نمود. این تست‌ها به خریداران امکان می‌دهند تا اطمینان حاصل نمایند که آجری که انتخاب می‌کنند از استحکام و دوام کافی برای اهداف ساختمانی خود برخوردار است.
مشاوران شرکت ایساتیس، برای خرید آجرنما در شیراز، آماده ارائه مشاوره قبل از خرید به شما عزیزان هستند. جهت دریافت اطلاعات و راهنمایی بیشتر با شماره تماس 09177172553 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید