آجر رسی چیست و چگونه تولید می شود؟

آجر رسی چیست و چگونه تولید می شود؟

آجرها از گذشه تا به امروز جزء یکی از اصلی ترین مصالح در ساخت سازه های آپارتمانی بوده اند. آجر رسی یکی از مواردی است که از گذشته به دلیل آسان سهولیت در ساخت و پیدایش خاک رس بسیار محبوب بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. آجر رسی یکی از اولین مصالح ساختمانی است که از سال‌ها قبل در ساخت و ساز استفاده می‌شده است. این نوع آجر که به طور عمده از خاک رس تولید می‌شود، به دلایل زیادی از جمله قابلیت‌های سازگاری با محیط زیست، دوام و مقاومت بالا، عایق‌بندی و ظاهر زیبا محبوبیت فراوانی دارد.

فرآیند تولید آجر رسی به گونه‌ای است که در آن ابتدا خاک رس از منابع طبیعی، مانند رودخانه‌ها و ذخایر خاکی، جمع‌آوری می‌شود. سپس به طور دقیق و طبق یک فرمول خاص، آن را با ترکیبی از آب و مواد معدنی دیگر آماده می‌کنند. در این مرحله، معمولاً آجر رسی برخی از افزودنی‌ها مانند شن، خاکستر و سیمان نیز به عنوان عوامل تقویت استفاده می‌شوند. ایساتیس برترین نماینده ی فعال آجرنما در شیراز شما را دعوت به ادامه ی این مقاله می کند. برای آگاهی بیشتر و رفع ابهامات با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

 

آجر رسی چیست و چگونه تولید می شود؟

 

آجر رسی چیست؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم آجر رسی یکی از قدیمی ترین مصصالحی ساختمانی است که به دست بشر از همان ابتدا ساخته می شود.

 این آجر عمدتا از خاک رس تشکیل شده و در گاهی موارد نیز برای استحکام بیشتر خاک رس را با موارد دیگری نیز ترکیب می کنند.

دلیل انتخاب آجر رسی از گذشته تا کنون دسترسی راحت آن است. در گذشته متریال های محکم تری نیز نسبت به آجر رسی وجود داشت مانند سنگ اما سنگ با وجود فراوانی که داشت به راحتی در دسترس قرار می کرفت و برش خورده و سیقلی نمی شد همچنین رسیدن به فرم دلخواه نیز در سنگ ها یا امکان پذیر نبود ویا به سختی عملی می شد. این بود که آجر رسی با ترکیب گل رس و آب اختراع شده و در مدت زمان کوتاهی همه گیر شد.

بررسی انواع خاک های رس برای ساخت آجر رسی

انواع خاک رس به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود وسپس دیگر مدل های آجرهای رسی در زیر مجموعه ی این دودسته قرار می گیرند.

خاک رس سیلتیک

این نوع خاک رس بیشتر در مناطق سردسیر و نیمه‌بیابانی یافت می‌شود. دارای دو ویژگی مهم است که نشا نسبی بیش از 50٪ و پلاستیسته در حدود 30٪ می‌باشد. ذوب و فروپاشی خاک رس سیلتیک در آب بسیار کم است و به عنوان یکی از نوع‌های ضعیف خاک رس محسوب می‌شود. به دلیل مقاومت بالای خاک رس سیلتیک در برابر آب و رطوبت، برای استفاده در ساخت و ساز و بناهای هیدرولیکی ایده‌آل است.

خاک رس تفتی

این نوع خاک رس بیشتر در مناطق آب‌وهوای گرم و خشک یافت می‌شود. دارای نشا نسبی کم (کمتر از 50٪) و پلاستیسته بیشتر از 30٪ است. خاک رس تفتی بسیار قابل تغییر شکل است و در تماس با آب تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آجر به دست آمده از این خاک رس به علت ویژگی‌های خاص خود، برای ساخت بناهای کشاورزی و انبارهای آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بررسی انواع خاک های رس برای ساخت آجر رسی

 

گل اهک(مارن ها)

مارن مخلوطی به دست امده از خاک رس و کمی گرده سنگ آهک می باشد. این خاک به دلیل داشتن ناخالصی هایی که شامل ترکیبات مواد آلی و سایر مواد عناصر و مواد معدنی به رنگ خاکستری،  متمایل به سبز مایل به قهموه ای می باشد.

خاک رس سفید

این نوع خاک به دلیلی داشتن مقدار زیادی آلومین و سیلیس رنگی سفید و یا کمی خاکستری دارد، خاک رس سفید معمولا ذرات رسی نسبتاً بزرگی داشته و معمولاً در کارخانجات سفال و سرامیک برای تولید کاشی و ظروف سفالی استفاده می شود.

لوم، خاک رس ماسه ای

لوم ها در دسته خاک رس هایی هستند مه اغلب از ماسه تشکیل شده اند به همین دلیل استفاده و عمل آوردن ملات این خاک نیز نسبتا اسان تر از سایر رس های های دیگر با ماهیت سفت است.

خاک رس شیست

شیست ها خاک های رس معمولی می باشند که تحت فشار زیادی قرار می گیرند تا سپس به حالت سنگ با حالتی خمیری قرار بگیرند.

خاک رس قرمز

این نوع خاک دارای رنگ قرمز و یا قهوه ای تا قرمز می باشد و ذرات رسی متوسط و بزرگی دارد. آجر به دست آمده از حاک رس قرمر قرمز معمولاً در صنایع ساختمانی، صنعت چینی و سفال استفاده می شود.

شرکت ایساتیس از بزرگ ترین شرکت های فعال در اجرای آجرنمای شیراز و تولید کننده ی مرغوب ترین انواع اجر در جنوب کشور به صورت تمام وقت آماده برای ارائه مشاوره در خرید آجر نما در شیراز و راهنمایی جامع در ساخت آجرنما در شیراز می باشد.

 

مراحل ساخت آجر رسی

 

مراحل ساخت آجر رسی

عمل آوردن خاک

عمل آوردن خاک به این منظور است که خاک تا جایی که امکان دارد یک دست و عاری از هرگونه مواد ناخالصی مانند شن، ماسه و مخصوصا مواد آلی باشد. برای رفع ناخالصی های خاک رس، خاک را اصطلاحا هوا می دهند و در صورت لازم آنرا خرد می کنند تا آجر به دست آمده از کیفیت بالا و مطلوبی برخوردار باشد. سپس خاک را شسته و از الک و صافی های مخصوص عبود می دهند. در این صافی و الک ها دانه های درشت خاک مشخص بوده و آنها را پس از تشخیص جداسازی می کنند تا اثر منفی بر روی عمل اوردن خاک گذاشته نشود.

ساخت گل سفت

برای ساخت گل سفت تقریبا 20 تا 25 درصد نسبت به خاک مورد نظر آب به آن اضافه می شود باید به نکته اشاره کرد که نیز آب موردنظر باید عاری از هرگونه مواد خارجی و مواد شیمیایی بوده و به هیچ عنوان برای ساخت گل آجر نباید از فاضلاب کارخانه ها استفاده کرد.

سپس بعد از اضافه کردن آب با خاک آنرا خوب مخلوط می کنیم تا تمامی ذرات خاک و اب با یکدیگر به صورت یکدست ترکیب شوند. امروزه کارخانه های پیشرفته این کار را با دستگاه های مخلوط کن مکانیکی انجام می گیرد. میزان آب اضافه شده باید به حداقل برسد و تنها به صورتی باشد که خاک را به صورت گل برای ساخت آجر در بیاورد. دلیل اضافه کردن آب به مقدار کم و به حداقل رساندن آن این است که هرچقدر میزان اب مصرفی در ترکیبات زیادتر باشد خشک کردن ان بیشتر زمان برده از این رو نیز مشکل تر و پر هزینه تر خواهد بود و در مورد دوم اضافه کردن آب به مقدار زیاد باعث می شود آجر هنگام خشک شدن ترک برداشته یا اصطلاحا پوک شود.

قالب زنی آجر

قالب زنی از مراحل پخت آجر محسوب می شود در این مرحله گل به دست آمده را در قالب ماشین های قالب زنی  ریخته و قرار می دهند سپس گل ها در لوله های مارپیچ با فشار بیرون آمده و از دهانه ی ماشین به صورت مکعب مستطیل خارج و ساخته می شوند.

خشک کردن خشت آجر رسی

در گذشته قالب گیری در کوره ها به وسیله ی دست ایجاد می شده و سپس بعد از گذشت چند ساعت و خشک شدن آجرها خشت مورد مظر می تواند به صورت کامل آجر شکل هندسی خود را حفظ کند.

سپس بعد از قالب گیری برای خشک شدن سریع تر خشت ها را بلند کرده و در سمت باریک تر در کناریکدیگر در معرض نور خورشید قرار می دهند. این کار باعث می شود تعداد اجر بیشتری در کنار هم جای بگیرنند، البته این روش به دلیل غیر فنی بودن ممکن است ناهمواری های شدیدی در خشت و اجر ایجاد کند. هرچند این روش باعث می شود اصطلاحا سطح بیرونی آجر خشک شده اما قسمت درونی ان به طور کامل خشک نمی شود و همچنان دارای رطوبت است. همین موضوع نیز باعث ایجاد ترک هایی بر روی آجر می شود.

مدت زمان خشک شدن اجرها در این روش معمولا بین 5 تا 15 روز می باشد اما خوشبختانه امروزه برای خشک کردن آجرها از کوره هایی با هوای گرم استفاده می کنند. این کوره ها به صورت تونلی شکل بوده و مدت زمان خشک شدن خشت  ها و تبدیل آنها به آجر 48 ساعت بیشتر زمان نمی برد.

 

خشک کردن خشت آجر رسی

 

سخن آخر

با پیشرفت تکنولوژی و تغییر روند نوع ساخت آجرها شکل ظاهری و حتی روش ساخت و خشک کردن انها نیز تغییر یافته است. این پیشرفت تکنولوزی این مکان را فراهم کرده که اجرهای متنوعی تولید شده و در انواع سازه ها کاربردهای مختلفی را داشته باشند. در نتیجه، فرآیند تولید آجر رسی مجموعه‌ای از مراحل است که هر یک از آنها نقش مهمی در کیفیت و عملکرد نهایی آجرها دارند. با رعایت استانداردها و استفاده از روش‌های مناسب، می‌توان آجرهای با کیفیت و قابلیت استفاده در ساختمان‌ها تولید کرد. در این مقاله سعی کردیم ویژگی های یک آجر مرغوب پس از پخت را برای شما ارائه دهیم.

شرکت آجرنما ایساتیس ایساتیس با توجه به داشتن تجربه بیش از ده سال خدمت و ارائه ی خدمات درخشان در زمینه فروش انواع اجرهای مرغوب و ساخت و ساز آجرنما در شیراز بهترین زمینه ها را برای شما فراهم کرده و مشتریان خود را راضی نگه دارد. برای اطلاع از قیمت و مشاوره در خصوص ساخت و ساز آجرنما و آجرهای متنوع با مشاورین ما در ارتباط باشید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید