آجر ماشینی بهتر است یا آجر دست ساز؟

آجر ماشینی بهتر است یا آجر دست ساز؟

آجر همیشه یکی از مهم ترین موارد در زمینه ی ساخت وساز محسوب می شدند. در زمینه ساخت و ساز همیشه آجرها بخش اعظمی از کار را برعهده داشتند که این مورد بسیار مهمی به شمار می آید اما اینجا یک نکته مهم پیش می آید، چه نوع آجری برای ساخت و ساز و یا حتی دکوراسیون درحال ساخت بدرد بخور است.

در بازار انواع آجرهای دست ساز، ماشینی، نسوز و دکوراتیو موجود است اما سوال اینجاست، کدام آجر برای کدام موقعیت مناسب است یا اصلا جنس و کیفیت کدام آجر نسبت به بقیه برای ساخت و ساز بدردبخور است؟

ما می خواهیم در این مقاله به همین موضوع بپزدازیم که آجر دست ساز بهتر است یا آجر ماشینی، با ما همراه باشید تا نقد و بررسی این موضوع را از دست ندهید.

برخلاف تصورعمده عموم فرق آجر ماشینی و آجر دست ساز در ظاهر و نحوه قالب گیری آنها نیست بلکه در مواد اولیه و نحوه استفاده و کاربرد آنهاست. در ادامه به صورت گسترده تر به هرکدام از این موارد می پردازیم.

 

آجر ماشینی بهتر است یا آجر دست ساز؟

 

آجر دست ساز (دست  ساز)

آجر دست ساز یا همان آجرفشاری به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل گرما، حرارت و فشار دارد در واقع استحکامی که از خود نشان می دهد با این اسم شناخته می شود.

آجر دست ساز (فشاری) از قدیم تا الان در صنعت ساخت و ساز طرفدار داشته و در دسته آجرهای قدیمی محسوب می شود که اغلی با دست ساخته می شود البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی کمی ماشین در تولید آجر فشاری نقش داشته است.

آجر دست ساز(فشاری)، جذب آب بالایی داشته و در برابر شرایط محیطی مانند سرما و رطوبت بالا مقاوم بوده و مناسب می باشد. در کل برای سازه هایی که جذب رطوبت بالایی دارند آجر دست ساز گذینه مناسبی است و پیشنهاد می شود. ظاهر آجر دست ساز(آجر فشاری) زبر است، سطح زبری دارند، این آجرها معمولا در سایزهای (۵x10x20) و (۵x11x22) تولید و عرضه می شوند.    

آجرهای ماشینی

در آجرهای ماشینی بر روی سطح اصلی و بزرگترشان معمولا 8 تا 10 سوراخ وجود داشته و دیده می شود.

وجود این سوراخ ها به این دلیل است که باعث نفوذ ملات به سیمان شده ودر واقع باعث بالا رفتن مقاومت بالا در در سازه ها می شوند که در نتیجه باعث می شوند سازه استحکام مطلوبی را داشته باشد. همچنین آجرهای ماشینی برخلاف آجرهای دست ساز و فشاری دارای قابلیت ضداسیذی بوده و جذب آب کم تری دارند.

 

مزایای آجر ماشینی

 

سطح آجرهای ماشینی ضاف می باشدو در سطح اصلی  و بزرگترشان 8 الی 10 سوراخ وجود دارد که دلایل مفید آن ذکر شده است.

آجر ماشینی در ابعاد ۵.۵×۱۱×۲۲ cm در فروشگاه ها موجود می باشد و یکی از تفاوت های دیگر اینجاست که این آجرها گوشه های تیزتر و گونیا مانندتری نسبت به آجرهای فشاری دارند.

مواد اولیه آجر دست ساز(فشاری) و آجر ماشینی

همان طور که گفته شد یکی از تفاوت های اصلی میان این دونوع آجر مواد اولیه آنهاست. آجرهای ماشینی از مواد اولیه ای ساخته شده اند که باعث می شود مکندگی کمتری نسبت به آجرهای دست ساز، فشاری داشته باشند که همین موضوع باعث می شود کمی ظریف بوده و شکننده تر شوند. آجرهای ماشینی ب دلیل جذب پایین آب با ملات رابطه خوبی ندارند در واقع باعث می شوند ملات به آسانی به آنها نچسبد.

 

انواع آجر ماشینی در مجتمع ایساتیس

 

آجرهای ماشینی از لجاظ کیفیت به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

درجه عالی و ممتاز: از کنترل کیفیتی بسیار بالایی برخوردار بوده و به صورت کامل و تمام اتوماتیک توسط دستگاه ساخته می شود.

درجه دو: آجرها از کیفیت بالایی برخوردار بوده منتی نیمه اتوماتیک ساخته می شوند.

درجه سوم: این آجرها نیز کیفیت مطلوبی دارند اما توسط حرارت آفتاب بوده و خشک می شوند.

دلایل برتری آجرهای ماشینی نسبت به آجرهای دست ساز

برای اثبات این مورد 4 دلیل موجود است که به شرح زیر می باشد:

1.استقامت و استحکام بیشتر

دلیلی اصلی برتری آجرهای ماشینی سبت به آجرهای دست  ساز و فشاری استحام و مقاومت بیشتر و بالاتر آنهاست. به دلیل اینکه این آجرها از خاک های رس فراوری شده که درآسیاب به صورت ذرات ریز درآمده اند ساخته شده اند همین موضوع  باعث در برار فشار بسیار مقاوم بوده و تنها به یک لایه گچ نیاز داشته باشد.

2.جذب آب کم

آجر ماشینی نسبت به آجرهای دست ساز و فشاری از جذب آب بسیار پایینی برخورداد است که همین موضوع باعث می شود درواقع ساختمان یا خانه شما از خطرات موجودات موذی و یا خزه و...  حفظ شود.

3.سازگاری با اطراف

بی نظمی، یک دست نبودن اشکال و ابعاد آحرهای دست ساز می تواند تاثیر بسیاری بر روی ساختمان بگذارد زیرا باعث جلوه دار شدن  سازه یا ساختمان می شود, همچنین نماس سازه را یکدست و یکپارچه می کند.

4.عایق حرارتی و صوتی

آجرهای ماشینی به دلیل داشتن ترکیب و فرایند خاص در ساخت دارای ویژگی عایق صدا و صوت می شوند که این موضوع در خانه های امروزی یک مورد بسیار عالی محسوب می شود. همچنین به دلیل داشتن سوراخ هایی در خود باعث می شود علاوه بر استحکام و عایق صوت، کنترل دما نیز در شرایط مختلف متعادل و برقرار گردد.

قصد ما از تعریف دلایل بالا بدگویی از آجرهای فشاری نیست اتفاقا برعکس گاهی در برخی موارد ساختمان سازی تنها باید آجرهای دست سازی و فشاری استفاده کرد اما این دلایل با توجه به نیاز بشر و تغییرات به وجود آمده در ساخت و ساز آن می باشد.

 

قیمت آجر ماشینی و دست ساز

 

 تفاوت قیمت آجر ماشینی و آجر دست ساز

قیمت یکی دیگر از دلایل مهم در بحث انتخاب آجرها می باشد. آجرهای ماشینی به صورته دانه ای و تکی به فروش می رسند اما برعکس این موضوع آجرهای دست ساز(فشاری) به صورت تنی فروش رفته، هر تن از آجرهای فشاری شامل 450 الی 500 آجر است که  همین موضوع آنرا مقمون به صرفه تر می کند.

در کل قیمت آجرهای ماشینی به دلیل داشتن کیفیت و مواد اولیه متفاوت و به کار رفته در آن و ابعاد و توانایی و سفارش های شخصی سازی شدن از قیمت بیشتری برخوردار است. اغلب قیمت این آجرها از 300 تومان شروع می شود و با توجه به نوع کیفیت، ابعاد و برند قیمت متغییری دارد.

سخن پایانی  

با پیشرفت تکنولوژی امروزی آجرهای فراونی تولید شده که برای ساخت و ساز و یا حتی دکور مناسب می باشد ما در این مقاله شما را با 2 نوع آجر آشنا کرده و با هم به مقایسه آنها پرداختیم و متوجه شدیم یکی از دلایل تفاوت های آجرها مواد بکاررفته شده در آنهاست که باعث تفاوت در طول عمرشان می شود، که در واقع همین موضوع است که بسیار این مقایسه را جالب می کند.

همیشه در طول خرید توجه داشته باشید که آجرهای درجه 1 همانند اسمشان از بهترین کیفیت برخوردار هستند همچنین در درجه دوم، آجرهای درجه 2 از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند اما مانند آجرهای درجه 1 ممکن است از سطح صاف برخوردار نباشند.

با خرید آجر در شیراز و سراسر ایران از مجتمع آجرنما ایساتیس می توانید بهترین کیفیت آجر را با مناسب ترین قیمت آجر تهیه کنید. کافی است با شماره 09179172553 تماس بگیرید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید