نماي سنگ بهتر است يا آجر؟

نماي سنگ بهتر است يا آجر؟

سنگ نما و آجرنما یکی از روش‌های شیک و متنوع برای تزئین و نمایش زیبایی ساختمان‌ها است. این نمای دارای جذابیت‌هایی مانند استحکام، مقاومت در برابر اثرات جوی و طول عمر بالا است. ابتدا برای پیاده‌سازی نمای سنگ و آجرنما، لازم است که سطح برای اجرای نما آماده شود. در این مرحله، باید از روش‌های مناسب برای شستشو و تمیزکاری سطح استفاده کرد. سپس، نما را بر اساس طرح و الگوی دلخواه اجرا می‌کنند. در این مرحله، مواد مورد استفاده شامل سنگ‌های طبیعی یا مصنوعی و آجر بوده و به روش‌های مناسبی مثل گچ‌بری و سیمان کار می‌شوند. در نهایت، برای حفظ و نگهداری نما، نیاز به روش‌های منظم شستشو و تعمیرات دوره‌ای است. در نتیجه، نمای سنگ و آجرنما به عنوان یک روش متنوع و زیبا در طراحی ساختمان‌ها استفاده می‌شود .

با ما تا اخر اين مقاله همراه باشيد چرا كه مي خواهيم به تفاوت ميان آجر نما و سنگ نما  و برخي نكات آنها بپردازيم.

 

نماي سنگ بهتر است يا آجر؟

 

نگاهي كلي به آجرنما و سنگ نما

اجر، يكي از اصلي ترين و اصيل ترين مصالح ساختمان سازي از گذشته تا كنون بوده است. با توجه به اينكه آجر يكي از اصلي ترين مصالح بشريت محسوب مي شود اما تا چند دهه پيش استفاده از آجر در آجرنماها بسيار محدود بوده اما با توجه به عوض شدن سبك دكوراتيو و آجرنماها، آجر تحول بزرگي در  دكوراسيون بيروني به وجود آورد و توانست نظر دكوراتيو هاي مدرن را به خود جذب كند.

از طرفي ديگر با توجه به اينكه سنگ نيز در نماي بيروني استفاده  مي شود اما جزء مصالح گران و پرهزينه محسوب مي شود. از مهم ترين سنگ هاي مورد استفاده در سنگ نما مي توان به مرمر، تراورتن، لاشتر، گرانيت اشاره كرد. با اينكه اغلي سنگ نماهاي مورد استفاده سيقل خورده و صاف هستند اما سنگ هايي با سطح برجسته نيز هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد.

اكنون پس از بررسي كلي متريال هاي آجرنما و سنگ نما، به مقايسه و تاكيد نكات به صورت تخصصي تر خواهيم پرداخت، با ما همراه باشيد.

مقايسه ي مقاومت و رطوبت آجرنما و سنگ نما

اگر به صورت كلي و با مقايسه، دوام و متريال هاي استاندارد بخواهيم اين دو را مقايسه كنيم، آجرنما از مقاومت بالايي برخورار مي باشد. اين موضوع قابل پيش بيني است كه شما تعجب كرده ايد! اما باي گفت يكي از مشلات رايج و شايع در مورد سنگ نماها، ترك خوردگي و شكستگي آنها در برابر تغييرات آب و هوايي مي باشد، اين يعني ضريب انبساط دمايي آجر بالا تر از سنگ مي باشد.

 

مقايسه ي مقاومت و رطوبت آجرنما و سنگ نما

 

دليل رخ داد اين موضوع بافت آجر است. بافت آجر متخلخل تر بوده (داراي منافذ و سوراخ هايي بوده) به همين دليلبيشتر مي تواند انبساط و انقباظ را تجربه وتحمل كند.

در همين حين اين ذهنيت به وجود مي آيد كه جذب رطوبت آجر از سنگ بيشتر و بالا تر مي باشد اما در واقع برعكس اين موضوع اثبات شده است. در تاين مورد اگر سنگ نيز داراي حفره و منافذهايي نيز باشد مي تواند رطوبت بيشتر نسبت به آجر جذب كند، به همين دليل است كه شما مي توانيد با خريد و استفاده از سنگ مرغوب، يك دكور سنگ نماي بيروني جذاب داشته باشيد كه تا سال ها مي تواند در عين جذاب بودن سالم نيز بماند و هيچگونه آب و ررطوبت در آن درز نخواهد كرد.مقايسه ي ايمني و مقاومت آجرنما و سنگ نما

مقاومت و ايمني يكي از مهم ترين نكات و شاخصه هاي موجود در هنگام خريد مصالح حتي براي دكوراسيون و نما مي باشد.

اين حوزه در چند مرحله ي اندازه گيري،‌خريد و نصب انجام مي شود كه در هركدام از مواردي كه ذكر شده نكات بيشتر رعايت شده باشد، سطح ايمني كار به طور قطع بالاتر خواهد بود. يكي از مواردي كه در ايمني نما و دكوراسيون بسيار مهم  وحائز اهميت است وزن متريال ها مي باشد.

به طور قطع آجر،‌متريالي سبك تر نسب به سنگ مي باشد كه همين موضوع باعث آسان تر شدن حمل و نقل و چسبندگي هرچه بيشتر در نما مي باشد به همين دليل است كه به اكثر كساني كه مي خواهند از سنگ در نما استفاده كنند پيشنهاد مي شود كه از دريل براي فيكس و محكم كاري بر روي ديوار استفاده كنند.

در اين مورد بايد ذكر كرد كه حتي اگر چسبندگي آجرها بعد از مدتي كم شود و يا حتي از بين برود و از نماي جدا و پرت شود به دليل سبك وزني، خسارت جدي به دليل سبك وزن بودن وارد نميكند، اين موضوع دقيقا در شرايط هاي اضطراري  مانند زلزله و ضربه هاي شديد اهميت بيشتري نيز پيدا مي كند. دقيقا به همين دليل است نصاب و دكوراتيو ها معمولا نماي آجر را پيشنهاد مي كنند زير از دردسر كم تري برخوردار است البته تمامي اين موارد تماما به سليقه شما بستگي دارد.

مقايسه ي تنوع طرح و رنگ آجرنما و سنگ نما

تنوع رنگ و در طرح تقريبا در هردو متريال سنج و اجر در يك سطح است اما با توجه مصالح به كار رفته در اجر تنوع آجر نسبت به سنگ كمي بيشتر مي باشد، اين موضوع به اين دليل است كه رنگ سنگ ها طبيعي مي باشند اما همانطور كه گفته شد مواد اجر با توجه به تكنولوژي جديد به كار رفته قادر به توليد رنگ هاي متنوع تر و طح هاي به روز تري نسبت به سنگ مي باشد.

اما با اين حال به هيچ وجه زيبايي و جلوه ي سنگ نما را دست كم نگيريد، زيرا كه با توجه به بافت و رنگ هاي طبيعي موجود در انها مي توان به محيطي آرام و لوكس دست پيدا كرد.

اصلي ترين تفاوت هاي فاحش ميان آجر و سنگ

موارد و تفاوت هاي زياي براي تفاوت ميان متريال سنگ و آجر براي استفاده در نما وجود دارد اما از اصلي ترين آنها مي توان به دوام و مقاومت آجرنما و سنگ نما، مقاومت در برابر رطوبت و آبگريزي، تغيير دماي محيطي،  تغيير رنگ در برابر عوامل محيطي و شيميايي مي توان اشاره كرد.

 

مقايسه ي تنوع طرح و رنگ آجرنما و سنگ نما

 

سخن اخر

در آخر نيز باز اين سوال مطرح است كه همچنان آجرنما بهتر است يا سنگ نما ؟

در این مقاله به بحث دربارهٔ نمای سنگ و نمای آجر اشاره کردیم و به بررسی مزایا و معایب هر دو نوع نما پرداختیم، پیشنهاد می‌دهیم نمای سنگ بهترین گزینه برای پایان دادن به مقاله باشد. نمای سنگ با زیبایی، استحکام و دوام بالا همچنین تعمیر و نگهداری آسان، یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای ساختمان‌هاست. در حالی که نمای آجر نیز جذابیت خاصی دارد، اما به دلیل مشکلات مربوط به نگهداری و تعمیرات ممکن است به مشکلاتی مانند حفره‌ها و ترک‌ها برخورد کند.

به طور کلی، نمای سنگ یک گزینهٔ مقرون به صرفه و پایدار به نظر می‌رسد. این نمای سنگ به ساختمان‌ها ظاهری شیک و شایسته می‌بخشد و باعث افزایش ارزش جذابیت آنها می‌شود. علاوه بر این، استفاده از سنگ همچنین باعث افزایش عایدی و قابلیت بازارپسندی ساختمان می‌شود.

بنابراین، با توجه به مزایای مطرح شده، می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از نمای سنگ بهترین گزینه برای ساختمان‌هاست. البته همواره مهم است که  قبل از انتخاب نما برای ساختمان نکاتی مانند هزینه، سبک معماری ساختمان و سلایق شخصی را در نظر داشته باشیم.

با خرید از مجتمع آجرنما ایساتیس در شیراز می توانید خریدی لذت بخش و مطمئن را تجربه کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد انواع و قیمت آجرنما در شیراز می توانید با شماره 09177172553 تماس بگیرید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید