آموزش رنگ کردن آجرنما | راهنمای جامع

آموزش رنگ کردن آجرنما

آجرنما از گذشته تا کنون یکی از موارد حائز اهمیت و پرکاربرد در دکوراسیون های داخلی و بیرونی بوده است و همچنان مورد توجه می باشد. اما با گذشت زمان، ظاهر آجرنما ممکن است به دلایل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، رطوبت و... منسوخ و فرسوده شود و از قدرت جذب نور و رنگ آجر بهره ببرد، از این رو لازم است تا روش های مختلفی برای نگهداری و تحریک آجرنما در ظاهر آن اتخاذ کرد تا ظاهر جذاب آن افزایش یابد، یکی از روش های رایج و موثر، رنگ کردن آجرنما می باشد.

در این مقاله ایساتیس، آجرنمای شیرازبه معرفی وسایل موردنیاز،  آشنایی با روند رنگ کردن آجرنما و به بررسی مفاهیم و اصول رنگ کردن اجرنما، انواع رنگ‌ها و فرایند اجرای آن‌ها خواهد پرداخت، با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

 

آموزش رنگ کردن آجرنما

 

روند آموزش رنگ کردن آجرنما

تمیز کردن سطح آجر

یکی از نکات مهم قبل از رنگ کردن آجرنما، روند تمیز کردن سطح زیرین آجرنما می باشد. برای پاک کردن سطح بیرونی دیواره ی آجر، آب پر فشار یکی از گذینه های رایج می باشد. آب پر فشار می تواند اکثر گرد و غبار، آلودگی ها و کثیفی ها را پاک کرده و از بین ببرد. اما اگر به کثیفی های سرسخت مانند رسوبات نمکی، خزه و شوره زدن های دیواری برخورد کردید می توانید علاوه بر آب پرفشار باید از محلول آب و صابون و به وسیله ی یک فرچه این آلودگی ها را از بین ببرید. اما اگر این آلودگی و لکه ها سرسخت تر بودند و همچنان از بین نرفته و پاک نشدند می توانید از 2/1 پیمانه یا 120 میلی لیتر سدیم فسفات را با یک 8/3 لیتر آب ترکیب کرده و با یک پارچه و فرچه دیوار ها را تمیز کنید.

و اما در آخر اگر دیوار آجرنما دارای کپک بود برای از بین بردن این معظل باید ابتدا 1 واحد آب و 2 واحد وایتکس را با یکدیگر مخلوط کرده و دیوار مورد نظر را با این محلول آغشته کنید. سپس اجازه دهید 30 دقیقه این محلول بر روی دیوار آجرنما باقی بماند و در ادامه کپک ها را با یک فرچه تمیز کنید.

یکی از نکات حائز اهمیت در تمیز کردن سطح آجر، استفاده نکردن از محلول و ترکیبات شیمیایی است زیرا برخورد این مواد با سطح دیوار باعث تغییر در رنگ آجرنما می شود.

پوشاندن کف، در و پنجره ها

قبل از شروع رنگ آمیزی آجرنما بهتر است سطوحی را که تمایل به رنگ آمیزی ندارید و یا وسایلی که نمی خواهید آغشته به رنگ شوند را بپوشانید تا رنگی، کثیف و یا لکه دار نشوند. همچننی می توانید برای رنگی نشدن کف، سطح مورد نظر خود را با پلاستیک بپوشانید.

 

روند آموزش رنگ کردن آجرنما

 

استفاده از پرایمر و اصلاح درزهای دیوار

ابتدا قبل از رنگ آمیز آجرنمای قدیمی باید دیوار آجری را بررسی کرده که روی سطح برآمدگی یا تو رفتگی وجود نداشته باشد، زیرا کوچک ترین برآمدگی یا تو رفتگی می تواند تاثیر بسزایی در روند و زیبایی کا در آخر به وجود بیاورد.

برای پوشانندگی منافذ و سطوح آجرنما پیشنهاد ایساتیس، آجرنمای شیراز استفاده از پرایمرهای مخصوص دیوار آجری است.

استفاده از پرایمر بدین صورت است که یک غلتک رنگ آمیی را انتخاب کرده و آنرا دو یا سه بار بسیار به پرایمر آغشته می کنید سپس سطح دیوار را به صورت کامل با پرایمر می پوشانید در این روش بهتر است غلتک را به زاویه کم با آرامی به سمت بالا حرکت داده و فشار دهید. در قسمت هایی که نیاز است پرایمر را چند بار بکشید و سعی کنید هیچ جای سطح دیوار آجرنما از قلم نیوفتد. زمان خشک شدن پرایمر را از روی بسته بندی بخوانید سپس منتظر خشک شدن آن بمانید. بهتر است برای پیشگیری و جلوگیری از حساسیت های احتمالی از دستکش و ماسک استفاده کنید.

وسایل و ابزارهای مورد نیاز رنگ کردن آجرنما

  • رنگ نمای آجر
  • سیلر و پرایمر
  • کاردک و سمباده
  • غلطک نقاشی (غلطک یا برس نقاشی)
  • رنگ لاتکس برای اصلاحات موردنظر
  • پلاستیک و روزنامه برای پوشاندن کف و دیواره ها

رنگ آمیزی آجرنما را آغاز کنید

اکنون پس از گذراندن تمامی مراحل و برطرف کردن ایرادات دیوار آجرنما به مرحله ی رنگ آمیزی آجرنما می رسیم. یکی از وسیله های پیشنهادی استفاده از غلتک می باشد، برای رنگ آمیزی با غلتک بهتر است برای پوشانندگی هرچه بهتر دیوار را 2 مرتبه دیوار را رنگ کنید همچنین باید از گوشه های دیوار شروع به کار کنید و غلتک را با زاویه ی کم رو به بالا حرکت دهید.

اگر آجرنمای شما دیوار وسیعی دارد، پیشنهاد آجرنمای شیراز، استفاده از اسپری رنگ است. در این روش نیز مانند روش قبلی باید از گوشه ی کار شروع کنید و و اسپری را با فاصله ی 15 تا 30 سانتی از دیوار قرار داده و استفاده کنید.

در صورتی که رنگ اسپری شده بر روی دیوار کم رنگ بود برای پوشانندگی بهتر سر اسپری خود را تعویض کرده و از سری بزرگتری استفاده نمایید و یا دیوار را دو مرتبه رنگ کنید.

 

وسایل و ابزارهای مورد نیاز رنگ کردن آجرنما

 

انواع رنگ های آجر

رنگ براق و نیمه براق

اگر آجرنمای موردنظر دائما در معرض آلودگی و یا رطوبت های شدید قرار

می گیرد، استفاده از رنگ های براق و نیمه براق بهترین گذینه موجود می باشد.

استفاده از این رنگ ها بسیار آسان و ساده است اما اصلاح آنها دقیقا برعکس است به همین دلیل باید هنگام رنگ آمیزی اجرنما حساسیت و دقت بالایی به خرج دهید تا رد فرچه و غلتک بر روی دیوار برجای نماند.

مزیت های استفاده از رنگ براق و نیمه براق:

  • اتلاف نشدن وقت و خشک شدن سریع
  • ظاهر مدرن و امروزی
  • روشی مقمون به صرف
  • قابل استفاده در دکوراسیون های داخلی و بیرونی
  • تمیز کردن و نگهداری آسان

رنگ الاستومری

رنگ الاستومری برای رنگ کردن آجرنما زیاد مقمون به صرف نبوده و در برابر رنگ اکرلیک نیز از قیمت بالاتری برخوردار است. تراکم این رنگ بسیار زیاد بوده به همین دلیل با دوبار رنگ کردن سطح دیوار، می توانید شکاف های موجود در سطح آجرنما را بپوشانید.

مزیت های استفاده از رنگ الاستومری:

  • مقاوم در برابر گرما، سرما، باد و باران
  • مقاوم در برابر تغییرات رطوبتی

رنگ اکرلیک

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، رنگ اکرلیک از قیمت مناسب تری نسبت به رنگ الاستومری برخوردار می باشد. این رنگ نیز از تراکم بالایی برخوردار بوده و با یک الی دو با رنگ پوشانندگی بالایی را به سطح کار می بخشد.

مزیت های استفاده از رنگ اکرلیک:

  • دارای قیمتی مقمون به صرفه
  • جلوگیری از شوره و کپک زدن سطج دیوار آجرنما

رنگ مختص آجرهای نسوز

یکی از رنگ هایی که برای دیوارهای آجری قدیمی و فرسوده مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ مخصوص آجرهای نسوز است. همچنین استفاده از این رنگ سبب دوام وماندگاری بیشتر آجرنما در برابر نور و خورشید و جلوگیری از نفوذ آب می شود.

مزیت های استفاده از رنگ آجر نسوز:

  • سرعت خشک شدن بالا
  • رنگ امیزی آسان
  • پوشش بسیار بالا
  • عدم ورقه شدن رنگ
  • غیر اشتعال بودن
  • نداشتن گازهای سمی

 

رنگ مختص آجرهای نسوز

 

سخن آخر

اگر حس می کنید دکوراسیون داخلی یا بیرونی منزلتان تکراری شده و نیاز به تغییر دارد، رنگ کردن اجرنما یکی از بهترین گذینه ها برای شما می باشد.

همچنین امیدواریم که این مقاله برای تمامی علاقه‌مندان به طراحی دکوراسیون و ساخت ساختمان‌های زیبا و جذاب، این مقاله منبعی مفید واقع شده باشد.

نکته مهمی که در ذهن داشته باشیم این است که استفاده صحیح از اجرنما و تسلط بر روش‌های رنگ کردن آن، تأثیرچشمگیری در زیبایی و قدرت جذابیت ساختمان‌ها دارد، شرکت ایساتیس با فعالیت های چشمگیر در آجرنمای شیراز می تواند یکی از بهترین گذینه ها برای کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر برای افرادی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند باشد.

شرکت آجرنما ایساتیس با فعالیت درخشان بیش از ده سال در ساخ ت واجرای انواع آجرنما در شیراز، از بهترین گزینه ها برای خرید و مشاوره انواع آجر و آجرنما محسوب می شود. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر مشاوران این مجموعه به صورت پیوسته حاضر به خدمت رسانی می باشند.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید