نکاتی برای تمیز کردن آجرنما

نکاتی برای تمیز کردن آجرنما

اگر روزانه به اطراف خود دقت و توجه کنید متوجه می شوید اغلب سازه های پیرامون ما از آجر ساخته شده اند. آجرنما به عنوان یکی از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی از گذشته تا به امروز به حساب می آید که نقش بسیار مهم و ضروری در انواع ساخت و سازهای بشری و پروژه های ساختمانی دارد حتی امروزه از ترکیب آجر و مصالح دیگر در دکوراسیون داخلی به صورت گسترده ای نیز استفاده می شود. اما اینجا یک مسئله وجود دارد، یک مسئله ی رایج که همگی با آن آشنا هستیم، کثیف شدن آجر یا آجرنما و نحوه تمیز کردن آجرنما.

کثیف شدن آجرنما بعد از یک مدت امری کاملا طبیعی می باشد، آجرنماهای سطح شهر با توجه به دوده های موجود در هوا، تغییرات آب و هوایی و یا هر علل دیگری روزانه یک سری آلودگی ها را به طور معمول جذب خود می کنند که به طور استاندارد و بسته به سطح آلودگی موجود برروی آجر، آجرنما باید به طور سالانه شست و شو شود. با ما تا آخر این مقاله برای آگاهی بیشتر از چگونگی تمیز کردن آجر و نکات آن همراه باشید.

 

نکاتی برای تمیز کردن آجرنما

 

عوامل جذب آلودگی و کثیف شدن آجرنما

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم روزانه به دلیل آلاینده های شیمیایی و سرب موجود در هوا، درصد کثیف شدن آجر و آجرنما ها بسیار بالا است از همین رو بهترین روش برای حل و فسخ این موضوع استفاده از شیوه های مختلف شست و شوی آجرنما می باشد. از دیگر مواردی که در کثیف شدن آجر و آجرنما دخیل هستند رطوبت و تغییرات آب و هوایی، لکه های سیمانی ایجاد جلبک براثر اب و هوا، رسوبات شیمیایی می باشد.

ضرورت های شست و شوی آجرنما

اکنون که در مورد عوامل کثیفی آجر، اجرنماها صحبت کردیم، از ضرورت های شست و شوی آجرنما مطلع شدیم. تمامی مصالحی که در نمای بیرونی یا همان آجرنماها استفاده  می شود اعم از شیشه، چوب، آجر، سیمان همگی بعد از مدتی به تدریج و مرور زمان کدر و آلوده می شوند. این شست و شوی به این علت ضروری می باشد که علاوه بر از بین بردن آلودگی ها، کدر بودن و کثیفی های آجرنما را نیز پاک کند و به آجرنما جلوه ای دوباره ببخشد. البته تمیز کردن آجرنما کار آسانی نیست و مستلزم مهارت و دقت بالا است.

نحوه ی شست و شوی آجرنما

چگونگی ونحوه ی شستن آجرنمای شما بسته به ساختمان و سازه موردنظر متفاوت است. به طور مثال اگر ساختمان، اداری یا مسکونی باشد و دارای نمایی آجری باشد، شما باید از ابزارآلات مخصوص شستشوی نمای ساختمانی استفاده کنید. در ادامه می خواهیم با برخی ترفندهای شستوشوی آجرنما که بسیار ساده اما کاربردی هستند نگاهی بیندازیم، با ما همراه باشید.

 

نحوه ی شست و شوی آجرنما

 

انواع روش های شست و شوی آجرنما

شست وشوی آجرنما با محلول شوینده ی آجرنما 

یکی از راه حل های موجود استفاده از محلول شوینده ی آجرنما می باشد. در این روش ابتدا نیاز به محلول شست و شو، یک فرچه بزرگ و آب داریم. برای شروع باید در یک سطل یا ظرف (بسته به حجم مورد نیاز) آب و محلول شوینده را با یکدیگر ترکیب کنیم.

در مرحله ی دوم باید فرچه بزرگ را درسطل آب و محلول شوینده فرو کرده و به خوبی آنرا آغشته به این ترکیب کنیم سپس آجرهارا با استفاده از فرچه تمیز می کنیم تا آلودگی ها و کثیفی های موجود برطرف شوند و در آخر ترکیب آب و محلول شست و شو را با آب فشا قویی بر روی دیوار پاک می کنیم.

روش شست و شوی آجرنما با ترکیب آب و محلول شست و شو بسیار مقمون به صرفه بوده و همچنین برطرف کننده ی سریع لکه ها و آلودگی های ناشی از آلاینده ها و غیره می باشد.

شست وشوی آجرنما با بخار آب

یکی از راه موثر برای از بین بردن آلودگی و کثیفی آجر استفاده از آب خالی و بخار آب است. در اکثر مواقع برای شست و شوی نمای بیرونی سازه های ساختمانی برای تسریع روند کاری از این روش استفاده می کنند.

استفاده از روش بخاراب و استفاده از آب فشار قویی برای شست و شوی آجرنما بسیار موثر بوده و برخلاف شوینده های شیمیایی، استفاده از محلول های اسیدی و غیره که به مرور زمان باعث فرسایش آجرنما می شوند، هیچ ضرری ندارد و هیچ گونه آسیبی به بافت های بیرونی آجرنما وارد نمی کند به همین دلیل است که متخصصان و کارشناسان بر روی این روش نظر و تاکید بیشتری دارند. مقرون به صرفه و بهینه بودن نیز از دیگر فواید این روش می باشد.

 

شست و شوی آجرنما با جوهرنمک

 

شست و شوی آجرنما با جوهرنمک

در ساختمان سازی پس از آجرچینی با ملات یک سری لکه ها بر روی آجر ایجاد می شود که تنها با جوهرنمک شست و شو شده و از بین می روند. پاک کردن این لکه های سیمانی بر روی آجرها با استفاده از جوهرنمک تنها 10 در الی 15 دقیقه انجام وعملی می گردد. فقط کافیست جوهرنمک را با آب ترکیب کرده و روی سطح آجرنما بکشید و پس از چند دقیقه با دستمالی خیس یا آب شست و شو دهید.

شست و شوی آجرنما با دستگاه واترجت

 استفاده از دستگاه واترجت برای شست و شوی اجرنما روشی بسیار رایج به حساب می آید. در این روش و دستگاه برای شست و شوی آجرنما از ترکیب آب و سیلیس استفاده  می کنند که باید تنها به دست متخصصان انجام گردد.

برخی از فواید استفاده از دستگاه واتر جت عبارتند از:

  • بالابردن سرعت عمل برای شست و شوی آجرنما
  • اطمینان از ایمنی بودن در استفاده طولانی مدت
  • قابلیت از بین بردن هرگونه آلودگی
  • استفاده آسان

استفاده از سنباده برای تمیز کردن آجرنما

از دیگر راه حل های شسست و شو و تمیز کردن آجرنما، استفاده از سنباده آجر می باشدهرچند این روش بیشتر برای از بین بردن جرم های سطحی آجر و درزها بکار گرفته می شود. در این روش باید سطح آجر را یک مرحله شسته سپس از سنباده مخصوص آجر که  جنس آن سیمی نیست استفاده کنید. این روش با اینکه کمی سخت و زمان بر است اما سطوح آجر را بسیار تمیز و براق می کند.

 

استفاده از سنباده برای تمیز کردن آجرنما

 

سخن آخر

شست و شوی آجر و آجرنما از جمله اقدامات ضروریست که  پس از گذشته زمان برای هرسازه و ساختمان باید صورت گیرد. البته استفاده از ابزارآلات شست وشو و محلول های تمیز کننده همگی بسته به اندازه ی سطح آجرنما، شرایط و امکانات موجود و حتی بودجه موجود شما دارد، اگر سطوح شما حجم کمی دارد و محدود می باشد می توانید از روش های خانگی و دستی کمک بگیرید در این موارد هرچند روش هایی مانند استفاده از محلول شست و شو و تمیز کردن آجرها با فرچه کمی زمان بر است اما در عوض مقرون به صرفه می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی شست و شوی آجر وآجرنما و موارد دیگر در این حوزه می توانید با مشاوران مجتمع آجرنما ایساتیس فارس از طریق شماره 09177172553 تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های دقیق تری را دریافت کنید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید