نقش آجرنما در معماری مدرن

امروزه با پیشرفت صنایع، مواد متفاوت با آنچه در گذشته بوده به عنوان مصالح ساختمانی تولید و به بازار عرضه می شود. معماری مدرن، یعنی استفاده از همین مواد جدید و به کار بردن آن ها به طوریکه تضاد در طراحی محسوس باشد. وجود همین تضاد ها، باعث چشم گیر بودن آن می شود. یکی از این متریال و مواد جدید، آجرنمای مدرن می باشد. این نوع از آجرنما، گزینه بهتری برای اجرای نمای بیرونی و ظاهری ساختمان است زیرا با بقیه اجزای ساختمان هماهنگی بالایی دارد. از ویژگی های آجرنما مدرن، می توان به اندازه، رنگ و جنس متفاوت آن در مقایسه با موارد قدیمی اشاره کرد.

نکته جالب تر اینکه، می توانید به راحتی آجرنمای مدرن را با متریال قدیمی تلفیق کنید و طرح های جالبی بسازید. آجر نمای مدرن قابل هماهنگ کردن بین مواد سنتی و کلاسیک با مصالح ساختمانی بروز و مدرن هستند.

به نمایی مدرن گفته می شود  که ترکیبی از طرح های سنتی و مدرن در آن دیده شود. تلفیقی از نظم، بهم ریختگی و رنگ های متنوع و پرکاربرد است.

در مقایسه با نمای آجری که قدیمی و کمتر رایج است، نمای مدرن با اشکال و سبکی متفاوت، ظاهر خانه شما را جذاب تر نشان می دهد. علاوه بر بالا بردن زیبایی های بصری، به افزایش استحکام ساختمان هم کمک می کند.

نقش آجرنما در معماری مدرن

انواع آجر نمای مدرن

یکی از پر مصرف ترین و پرطرفدار ترین اقلام مصرفی در اجرای نمای ساختمان، آجر مدرن است که در انواع رنگ ها و مدل های مختلف در بازار وجود دارد. در ادامه، شما را با مدل های آجر مدرن آشنا خواهیم کرد.

 

1. آجر نسوز:

نخستین دسته بندی مربوط به آجر نسوز است. مدل های متفاوتی برای آجر نسوز وجود دارد. حتما در ساختمان ها این گونه از آجر ها را دیده اید. به منظور ساخت شومینه، دودکش، و دیواره های دور آشپزخانه استفاده می شود. این نوع آجر، هم برای طراحی داخلی ساختمان و هم طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

2. آجر شیل:

از انواع دیگر آجرنمای مدرن که برای طراحی های سبک مدرنیته به کار برده می شود، آجر شیل نام دارد. از خصوصیات مثبت این نوع آجرنما، می توان به مقاومت بالا و تغییر ناپذیری در برابر واکنش های شیمیایی اشاره کرد. این نوع آجر در شرایطی که بار زیادی روی دیوار باشد، با استقامت بالایی که در برابر فشار و ضربه دارد، از هر گونه آسیب جلوگیری می کند. علت مقاومت بالای این نوع آجر، بافت مخصوصی است که دارد. زیرا ملات ماسه و سیمان می تواند به آسانی در آجر نفوذ کند. همین امر از هرگونه آسیب به دیوار پیشگیری می کند.

3. آجر دکوراتیو:

از سری آجرهایی که در دکوراسیون مدرن نقش دارند، می توان به آجر دکوراتیو نیز اشاره کرد. این آجر دقیقا همان نوعی است که در دکوراسیون داخل ساختمان استفاده می شود.

 

4. آجر نانو:

آجر نما ظاهر کار را پوشش می دهد. همین عامل موجب می شود در معرض باد، باران، طوفان و گرد و خاک زیادی باشد. بهتر است لایه ای به عنوان محافظ و پوشش روی آجرنما قرار بگیرد. به همین دلیل، آجرهایی با عایق نانو توسط متخصصان تولید شده است که به نانون آجر معروف است.

انواع آجرهای نما

ویژگی‌های نمای مدرن آجری

همانطور که در بخش های قبلی مقاله اشاره کردیم، طراحی مدرن بر پایه خطوط افقی و مورب است. این خطوط به دو جهت با ارزش محسوب می شود. هم زیبایی را در چشم مخاطب بالا می برد و هم ایجاد نظم خاصی می کند. در نمای آجری مدرن، از این خط های موازی ومورب در دفعات زیاد استفاده می شود. به این نکته توجه داشته باشید، برای طراحی به سبک مدرن به کمک آجرنما، آجرها به صورت 90 درجه ای نصب می شوند.

در مقایسه بین نمای سنتی با سیمان و ملات و نمای آجری مدرنیته، نمای مدرن برنده است. زیرا هنگامی که از آجر مدرن استفاده می کنید، وزن ساختمان کاهش می باید و همین امر سبب بالا رفتن ایمنی سازه می شود.

مزیت بعدی دیگر، اجرای آسان نمای آجری مدرن است. امروزه ، در شرایطی که بخواهند نمایی را مرمت یا بازسازی کنند، از این نوع آجرها کمک می گیرند. به عبارت دیگر، آجر های مدرن، بهترین جایگزین برای نمای گچی و سیمانی هستند.

همخوانی بالای آجرنمای مدرن با معماری مدرن، نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. به راحتی در قسمت هایی مانند کنج یا لبه تراس با ایجاد بریدیگی ها و شکست ها، هماهنگی ایجاد می کند. از این آجرنما، در بخش های داخلی ساختمان هم می توان استفاده کرد.

عواملی وجود دارد که باعث می شود نمای مدرن بیشتر به چشم بیاید. یکی نورپردازی است و دیگری عدم استفاده از مصالح و مواد غیر ضروری. به بیان دیگر، بهتر است از ایجاد طرح های شلوغ در اجرای نمای ساختمان بپرهیزیم و اصل سادگی را رعایت کنیم.

عواملی همچون زیبایی و سادگی باعث شده تا ساختمان هایی با نمای مدرن، در بازار املاک کشور جای خود را باز کنند. بین شرکت ها و کارخانه های بزرگ نیز، رقابتی برای تولید این محصول نیز ایجاد شده است.

نکته‌ای دیگر که در اینجا حایز اهمیت است، رنگ این آجرنما ها می باشد. در صورت استفاده از آجرنمایی با رنگ های روشن، باید زمان بیشتری را برای تمیز کردن و نظافت آن صرف کنید و اگر از رنگ های گرم استفاده می کنید، در فصول گرم سال باید برای خنک نگه داشتن محیط داخل منزل، هزینه بیشتری صرف کنید. زیرا اشعه خورشید، بیشتر به ساختمان می تابد و گرما را به درون ساختمان منتقل می کند.

تفاوت نما مدرن آجری با نما آجری سنتی

میان آجرنمای های سنتی و مدرن، تفاوت بسیار است. از بارز ترین آنها می توان به  کیفیت ساخت و متریالی که آجر با آن ساخته می شود، اشاره کرد. برای تولید آجرنما مدرن، از مواد جدیدتری کمک می گیرند که بعضا ترکیب دو یا چند ماده شیمیایی یا طبیعی است؛ به این خاطر، از لحاظ کیفیت ساخت به مراتب بالاتر از آجرهای سنتی هستند.

مورد دوم که با اهمیت است، تفاوت در طول عمر و میزان ماندگاری سازه ها است. هنوز نمی توانیم به طور قطعی راجع به این موضوع نظر دهیم که طول عمر بناهای آجری مدرن بیشتر است یا نماهای سنتی ؛ زیرا بسیاری از بناهایی که به شیوه سنتی ساخته شده اند، هنوز پابرجا هستند و طول عمر زیادی داشته اند.

تفاوت نما مدرن آجری با سنتی آجری

نتیجه گیری:

در معماری مدرن، دیگر خبری از حیاط و اتاق های تو در تو نیست. اما از لحاظ بصری تفاوت بسیار زیادی کرده اند. در همین راستا، نمی توان از کاربرد آجر در معماری مدرن غافل شد. از ترکیب آجرنما و معماری مدرن، به ایجاد طرح ها و آثاری می توان رسید که کمتر دیده شده اند و به نوبه خود نادر اند. از میان تمام ویژگی های معماری مدرن، ساده و مینیمال بودن بسیار جذاب و گیرا است. این دقیقا همان عاملی است که باعث می شود نقش آجر بسیار پر رنگ تر شود.

شرکت ایساتیس، آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان در انتخاب و فروش آجرنما در شیراز می باشد. برای راهنمایی بیشتر می توانید با کارشناسان فروش این مجموعه با شماره تماس 09177172553 ارتباط برقرار کنید.

 

 

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید