آجر قزاقی چیست؟

آجر قزاقی چیست؟

آجر قزاقی یک نوع اجر با رنگ قرمز تیره است که از خاک رس مناسب و با کیفیت تهیه می شود . این آجر در ساخت و سازهای بومی در کشورهایی مانند قزاقستان و کشورهای اطراف آن به کار می رود. آجر قزاقی به دلیل سازگاری زیاد با شرایط آب و هوایی و مقاومت در برابر حرارت و سرما، از طرفی همچنین به دلیل ظاهری زیبا و طبیعی خود ، مورد استقبال بسیاری از معماران و سازندگان قرار می گیرد

ناصرالدین‌شاه در سفر فرنگ، هنگام عبور از خاک روسیه (قفقاز) سخت مجذوب رژه شیرینکاری‌های سواران قزاق شده بود که لباس‌های پرزرق و برق و خوش‌دوخت به تن  داشتند. رویای دیرین خود مبنی‌بر دگرگون‌سازی قشون کشور و نوسازی آن را با دیدن آنها محتمل می‌دید. به این فکر افتاد که عده‌ای از این سواران را با خود به ایران آورده به‌عنوان معلم سوارکاری استخدام کرده و آنها را به شکل هسته مرکزی گارد سواره سلطنتی به کار گیرد.

 

آجر قزاقی چیست؟

 

بعد از ورود قزاقا ها به ایران آنها پادگان های خود را با نوعی آجر که از گل رس با کیفیبت ساخته می شد بنا کردند و ایرانی ها که استحکام و زیبایی آجر ها را دیدند در ساخت ساختمان ها از این آجر ها استفاده کردند. به مرور زمان این آجرها محبوبیت یافتند و به آجر قزاقی مشهور شدند.

چرا آجر قزاقی اینقدر محبوب شد؟

مقاومت و پایداری طولانی: آجر قزاقی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد در بین معماران و بناها در ساخت ساز اکثر بناها مورد استفاده قرار گرفت و روز به روز بر محبوبیت این آجر افزوده شد. ساختمانی که با اجر قزاقی ساخته شده باشد به دلیل استحکامی که دارد ارزش افزدوه بالایی دارد چرا که به دلیل مقاومت این آجر در برابر تغییرات محیطی هزینه نگهداری و تعمیرات به شدن پایین می آید. البته شرکت های بیمه از این موضوع خیلی راضی نیستند زیرا که نرخ بیمه های این خانه ها به شدت پایین است.

عایق حرارتی و صوتی: آجر قزاقی به دلیل اینکه از مواد معدنی ساخته می شود و دارای شبکه های به هم فشرده ای میشود که مانع از جریان گرما و صوت می شود. همین خصوصیت آجر قزاقی را به یک عایق صدا و حرارت تبدیل کرده است . شما می توانید مطمین باشید که خانه ای که با آجر قزاقی ساخته شده باشد در زمستان ها گرم و در تابستانها خنک است و می توانید از سکوت آرامش بخش منزل لذت ببرید.

پایداری طولانی مدت: آجر قزاقی از گل رس با کیفیت بالا و چند بار سرند شده ساخته می شود به همین خاطر بعد از پخته شدن از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که به راحتی در مقابل زلزله و سیل دوام می آورد و ساختمان آسیب جدی نمی بیند.

یکی از دلایل اینکه خانه های قدیمی تا چند نسل محل زندگی افراد بودند استفاده از آجر های قزاقی است.

ظاهر زیبا: موادی که در ساخت آجر قزاقی به کار می رود این امکان را به طراحان و معماران می دهد تا بتوانند بر اساس ذوق و خلاقیت خود طرح ها و رنگ های مختلف آجر قزاقی را بسازند و به بازار عرضه کنند.

سازگاری با محیط زیست: بشر با پیشرفت هایی که در صنعت و تکنلوژی داشته آسیب های جدی را به طبیعت وارد کرده به همین خاطر این روزها سعی می کند تا این آسیب ها را کمتر کند و به سمت استفاده هرچه بیشتر از موادی برود که با طبیعت سازگاری بیشتری دارد. آجر قزاقی به دلیل ساخته شدن از خاک های طبیعی سازگاری کاملی با محیط زیست دارد و آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. 

 

آجر قزاقی چیست؟

 

 انواع آجر قزاقی

اجر قزاقی بر اساس شکل ، رنگ و اندازه ای که دارد کاربردهای مختلفی دارد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می کنیم:

آجر قزاقی کامل: ابعاد 10 در 20 در 5/5در رنگ های قرمز یا ابلق و کلبهی ساخته می شود و مناسب استفاده برای کفپوش و نمای ساختمان است. این نوع آجر بیشترین استفاده را دارد.

آجرقزاقی  پلاک: این آجر مستطیلی شکل در ابعاد 20 در 3 در 5/5 در رنگ های زرد، قرمز و گلبهی بیشتر برای نمای ساختمان به کار می رود. استفاده از این آجرها در نمای ساختمان زیبایی بنا را چند برابر می کند.

آجر قزاقی رستیک: این آجر در ابعاد 20در 3 در 5/5  با رنگ زرد دارای شکاف های قرمز و گلبهی است و وقتی استفاده می شود که بخواهیم فضای روستایی و حس سنتی به ساختمان بدهیم.

آجرقزاقی نیمه: همانطور که از اسم این آجر پیداست اندازه این آجر نصف آجر کامل است و ابعاد ان 20 در 5/5 در 5/5 است. رنگ آن می تواند زرد، قرمز، گلبهی یا ابلق باشد. این آجر با سطح صافی که دارد مناسب استفاده در نمای ساختمان است و حس مدرن و به روز بودن به ساختمان می دهد.

آجر قزاقی کف: این آجر بر خلاف آجرهای معمولی مربعی شکل است و ابعاد آن 20در20 در 5/5  و مناسب استفاده برای کفپوش و به رنگ های گلبهی یا ابلق و قرمز و حتی زرد وجود دارد. استفاده از این آجر در کفپوش باعث ایجاد حس آرامش، گرمی و راحتی در فضا می شود.

آجر قزاقی ال: این آجر برای نمای ساختمان به کار می رود. وقتی که طراح ساختمان بخواهد حس مینیمال در بیننده ایجاد کند. ابعاد این آجر 20 در 10 در 5/5 می باشد.

آجر قزاقی دایره: بیشتر معمارانی از این آجر استفاده می کنند که شخصیتی ریسک پذیر داشته باشند و بخواهند اثری متفاوت و ماندگار بسازند. این آجر دارای سطح صاف و یکنواخت است و به قطر 20 سانتیمتر ساخته می شود. استفاده از این آجر حس گرد و خمیده در فضا ایجاد می کند

 

آجر قزاقی چیست؟

 

نتیجه گیری

اگر شما هم می خواهید از زیبایی و مقاومت این آجر در نمای ساختمان خود بهره مند شوید خرید آجر قزاقی در شیراز را از فروشگاه ایساتیس به شما پیشنهاد می کنیم. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید با ما در ارتباط باشید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید