ساخت سونا با آجر

ساخت سونا با آجر

سونای آجری، فضایی گرم و دلنشین برای آرامش و رها شدن از استرس روزمره است. با وجود تنوع متریال‌ های موجود برای ساخت سونا، آجر به دلیل زیبایی، دوام و عایق ‌بندی حرارتی مناسب، انتخابی محبوب و ایده ‌آل محسوب می ‌شود. در این مقاله، به طور کامل مراحل ساخت سونا با آجر را شرح خواهیم داد.

ساخت سونا با آجر: سفری به سوی آرامش

ساخت سونا با آجر شامل مراحلی است که در ادامه به تفصیل آنها را بیان می کنیم.


1- انتخاب نوع سونا:

به طور کلی، دو نوع سونا رایج خشک و سونای بخار وجود دارد. سونای خشک، با گرمای زیاد و رطوبت کم، باعث تعریق زیاد و سم‌ زدایی بدن می ‌شود. سونای بخار هم با گرمای کمتر و رطوبت بالا، به رفع احتقان و تنش‌ های عضلانی کمک می‌ کند. نوع سونا مورد نظرتان را با توجه به سلیقه و نیازتان انتخاب کنید.

 

2- طراحی:

ابعاد سونا آجری را متناسب با فضایی که در اختیار دارید، در نظر بگیرید. حداقل ابعاد برای یک نفر، ۱.۵ متر در ۱.۸ متر است. در مرحله بعد، نقشه سونا را با جزئیات کامل، شامل محل قرارگیری بخاری، نیمکت‌ ها، در و تهویه هوا طراحی کنید.

 

ساخت سونا با آجر

 

 

3- انتخاب و خرید مصالح:

برای ساخت سونا آجری به مصالح مختلفی نیاز دارید.

آجر: از آجرهای نسوز یا آجرهای مخصوص سونا استفاده کنید. این آجرها در برابر حرارت و رطوبت مقاوم بوده و عایق حرارتی مناسبی هم هستند.

ملات: ملات نسوز مخصوص سونا را خریداری کنید.

عایق ‌بندی: از عایق‌ های حرارتی مانند پشم شیشه یا فوم برای جلوگیری از هدر رفتن گرما استفاده نمایید.

سقف: از متریالی مانند چوب سدر یا ترمووود جهت ساخت سقف استفاده کنید. این متریال ‌ها در برابر حرارت و رطوبت مقاوم بوده و زیبایی خاصی به سونا می ‌بخشند.

بخاری: بخاری سونا آجری را با توجه به ابعاد و نوع سونا انتخاب کنید.

درب و پنجره: از درب و پنجره ‌های ضد آب و عایق حرارت، برای جلوگیری از هدر رفتن گرما و ورود رطوبت به داخل سونا استفاده نمایید.


روشنایی: از چراغ‌ های ضد آب و کم‌ مصرف برای روشنایی داخل سونا استفاده کنید.

جهت ساخت سونا آجری ابتدا باید پی مناسب را با توجه به نوع خاک و ابعاد سونا احداث کنید. سپس، دیواره ‌های سونا را با آجر نسوز و ملات مخصوص سونا بنا کنید. دقت داشته باشید که آجرها به طور کامل در ملات غرق شده و بندها به طور کامل پر شوند.

پس از دیوار چینی، عایق حرارتی را به طور کامل بین دیواره‌ ها و سقف نصب کنید. نهایتا، سقف سونا را با چوب سدر یا ترمووود اجرا نمایید.

پس از ساخت سازه اولیه، باید بخاری سونا را طبق دستورالعمل سازنده در محل مناسب نصب کنید. درب و پنجره ‌های ضد آب و عایق حرارت را هم نصب کرده و کف سونا را هم با کفپوش بپوشانید. پیشنهاد می شود، از کفپوش ‌های ضد آب مانند سرامیک یا سنگ مخصوص سونا استفاده کنید.

در آخر، چراغ ‌های ضد آب را در محل ‌های تعبیه شده، نصب کنید.

- نکات تکمیلی ساخت سونا آجری:

  • قبل از شروع کار، از داشتن مجوزهای لازم برای ساخت سونا اطمینان حاصل کنید.
  • از یک فرد ماهر برای طراحی و اجرای سونا کمک بگیرید.
  • از مصالح با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.
  • به نکات ایمنی در هنگام ساخت و استفاده از سونا توجه داشته باشید.

 

ویژگی های آجر مورد نیاز برای ساخت سونا

مقاومت در برابر حرارت: آجرها باید بتوانند در برابر گرمای شدید سونا بدون ترک خوردن یا خرد شدن مقاومت کنند. بنابراین، به دنبال آجرهایی با درجه حرارت بالا مانند آجرهای نسوز باشید.

عایق بندی: آجرها باید عایق حرارتی خوبی باشند تا گرما را در داخل سونا نگه دارند. پس به دنبال آجرهایی با ضریب هدایت حرارتی پایین باشید.

مقاومت در برابر رطوبت: آجرها باید در برابر رطوبت مقاوم باشند تا از رشد کپک و قارچ جلوگیری شود. بنابراین در هنگام خرید آجر، توجه داشته باشید که آجرها، مقاومت رطوبتی بالایی داشته باشند.

 

ساخت سونا با آجر


اندازه: ابعاد آجر باید به گونه ای باشد که بتوانید به راحتی با آنها کار کنید و به شما امکان ساخت دیوارهایی با ضخامت مناسب را بدهد.

خرید آجر برای ساخت سونا آجری

می توانید آجرها را از فروشگاه های مصالح ساختمانی محلی یا آنلاین خریداری کنید. گفتنی است،  قبل از خرید آجر باید اقداماتی را انجام دهید.

محاسبه تعداد آجر مورد نیاز: برای محاسبه تعداد آجرهای مورد نیاز، طول، عرض و ارتفاع سونا خود را اندازه گیری کنید. سپس، این ابعاد را در ضخامت دیوارها ضرب کنید تا حجم کل آجرها به دست آید.

انتخاب نوع آجر: با توجه به ویژگی های ذکر شده در بالا، آجر مناسب برای ساخت سونا را انتخاب کنید.

 

پاسخ به چند سوال متداول در زمینه ساخت سونا آجری

  • از چه نوع هیتر سونایی باید استفاده کنم؟

نوع هیتر سونایی که انتخاب می کنید به اندازه سونا و نیازهای شما بستگی دارد. به طور کلی، هیترهای برقی رایج ترین نوع هستند، هرچند هیترهای گازی و هیترهای مادون قرمز نیز در این زمینه کاربرد دارند.

 

  • بهترین دما برای سونا چقدر است؟

دمای ایده آل برای سونا بین 150 تا 195 درجه فارنهایت (65 تا 90 درجه سانتی گراد) است.

 

  • چه مدت باید در سونا بمانم؟

مدت زمان ایده آل برای ماندن در سونا 10 تا 15 دقیقه است.

 

  • آیا سونا به تهویه نیاز دارد؟

بله، سونای شما به تهویه مناسب نیاز دارد تا هوای گرم و مرطوب را خارج کند.

 

ساخت سونا با آجر

جمع بندی:

ساخت سونا با آجر می تواند یک پروژه چالش برانگیز اما جالب باشد. جهت اجرای دقیق این پروسه باید مراحل آن را به طور کامل و صحیح انجام دهید و از آجرهای مناسب استفاده کنید.

آجرهای مورد استفاده در پروسه ساخت سونا باید در برابر حرارت بالا مقاوم باشند. همچنین، آجر باید عایق حرارتی خوبی باشد تا از هدر رفتن گرما به بیرون جلوگیری کند.

مقاومت در برابر رطوبت هم باید از ویژگی های آجر مورد استفاده، باشد. چرا که آجر باید در برابر رطوبت بالا مقاوم باشد تا در اثر بخار آب داخل سونا خراب نشود. جهت خرید آجرهایی با این ویژگی ها، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید