مزایا و معایب استفاده از آجرهای بازیافت

مزایا و معایب استفاده از آجرهای بازیافت

 

در صنعت ساختمان سازی، استفاده از مواد مختلفی برای ساخت بناهای مقاوم و پایدار به کار گرفته می‌شود. یکی از این مواد ساختمانی، آجرها هستند. آجرها از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین مصالح ساختمانی هستند و در انواع مختلف و با مزایا و معایب خاص خود تولید می‌شوند. یکی از انواع آجرهای شناخته شده و امروزی آجرهای بازیافتی می باشند، این آجر با گذشت زمان، استفاده از مصالح ساختمانی بازیافتی به دلیل توجه به مسائل محیط زیست و استدامت، رونق بیشتری پیدا کرده است. آجرهای بازیافتی نیز در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارند. در این مقاله، مزایا و معایب استفاده از آجرهای بازیافتی را بررسی خواهیم کرد.

 

استفاده از آجرهای بازیافتی در ساخت و سازها و پروژه‌های ساختمانی

استفاده از آجرهای بازیافتی در ساخت و سازها و پروژه‌های ساختمانی روشی نوین محسوب شده و به عنوان یک ساختار محیط‌زیستی و پایدار در حال رشد است. آجرهای بازیافتی، آجرهایی هستند که از مصالح بازیافتی تولید شده و یا در ساخت آنها از آجرهای قدیمی و استفاده‌شده را بازیافت و مجدداً برای ساخت و سازهای جدید استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

استفاده از آجرها در ساختمان سازی به دلایل متعددی صورت می‌گیرد، اما به معایبی که می شود در آجرهای عادی اشاره کرد، آسیب به محیط زیست، استفاده ی مصالح به طور افراطی و هزینه ی بالا می باشد، از طرفی آجرهای بازیافتی به دلیل حفظ منابع طبیعی و حتی تشکیل شده از آجرهای قدیمی این زمینه را برای صرفه جویی و کاهش آسیب رسانی به محیط و همچنین هزینه ها را برای کارفرما نیز فراهم می کند. آنها قادرند مقاومت قابل توجهی در برابر فشار، رطوبت، حرارت و اثرات زیست محیطی را داشته باشند.

 

آجرهاي بازيافتي در صنعت ساختمان سازي

  • آجرهای بازیافتی

آجرهای بازیافتی علاوه بر اینکه از آجرهای قدیمی ساخته می شوند گاها از بطری های پلاستیکی همچنان بازیافتی نیز تولید می شوند، این آجرها که با هدف سازگاری با محیط زیست تولید می شوند با اسم آجرهای پلاستیکی نیز معروفند.

برای تولید و ساخت هرکدام از بلوک های این نوع آجرهای بازیافتی اغلب به بیست بطری پلاستیکی بازیافت شده نیاز است، در این روش علاوه بر ایجاد آجرهای به صرفه به کمتر شدن انرژی مصرفی برای کاهش بازیافت پلاستیک ها نیز کمک می کنیم. از مزایای این آجر می توان به وزن کمتر و سبک تر بودن آنها به دلیل بازیافتی بودن، عایق بودن حرارتی و صوتی، استحکام و مقاومت بالا و حتی برابری با آجرهای معمولی و دیگر متریال ها نیز اشاره کرد.

آجرهای بازیافتی امروزه به دلیل داشتن مزایای بالا در ساخت انواع دیوار و دکوراسیون های داخلی و خارجی نیز کاربرد داشته و استفاده می شود بنابراین مشکلی در حین روند ساخت و ساز به وجود نمی آورند. اما تنها مشکل موجود  در آجرهای بازیافتی تولید گازهای سمی می باشد، هنگامی که در ساختمان مورد نظر آتش سوزی رخ می دهد این اجر به دلیل داشتن متریال های بازیافتی امکان ایجاد گازهای سمی را ایجاد کرده و بالا می برند، اما این مورد جای بحث دارد زیرا که با داشتن راه حلی مناسب می توان از تولید این گازهای سمی و مواجه شدن با خطرات آن جلوگیری کرد.

 در این روش کافیست پس از اتمام ساخت و ساز ساختمان با آجرهای بازیافتی از محصولات غیرقابل اشتعال برای پیشگیری خطرات پس از ساخت جلوگیری کرده و با این متریال پوشش نهایی را در دیواره های ساختمان ایجاد کنید. تنها نکته ی باقی مانده در این روش باید مطمئن شد که محصول غیرقابل اشتعال از کیفیت خوبی برخوارد است تا خیال کارفرما در مواقع حریق راحت باشد که آسیبی به دیواره ها وارد نمی شود.

 

استفاده از آجرهاي بازيافتي در دكوراسيون داخلي

از دیگر موارد مثبتی که می توان به آجرهای بازیافتی نسبت داد، تصفیه آلودگی ها می باشد. آجرهای بازیافتی تصفیه کننده هوا یکی از مصالح نوین ساخته شده در آمریکا می باشد که در اروپا نیز کاربردهای طرفداران بسیاری دارد، اما متاسفانه استفاده از این آجر در ایران نه تنها مرسوم نیست بلکه افراد زیادی نیز حتی از وجود این نوع آجر نیز بی خبر هستند. اجرهای بازیافتی تصفیه هوا در دکور و فضای بیرونی ساختمان ها قرار میگیرند. استفاده از آجرهای بازیافتی در متریال ساخت و ساز موجب تصفیه ی هوا شده و از این رو درواقه هوای موجود در بیرون را تصفیه کرده و به داخل ساختمان هدایت می کند. اگر برایتان این ساول پیش آمده که تصفیه ی هوا به وسیله ی آجر چگونه می تواند صورت بگیرد باید بگویم که در ادامه با ما همراه باشید تا با این روند آشنا شوید.

 

ماده اصلی آجرهای بازیافتی، قابلیت جذب آلاینده های موجود در هوا را دارد. این آلاینده ها شامل گازهای آلاینده ناشی از احتراق سوخت ها، ذرات معلق و مواد شیمیایی است.

هوا به وسیله ی جداره های موجود چند وجهی موجود در آجرها به محفظه ی تصفیه هوا هدایت می شوند و بدین صورت هوا به صورت کاملا تصفیه شده وارد ساختمان می شود. با انجام عملیات جذب، آجرها می توانند این آلاینده ها را از هوا زمانی که آنها از سطح آجر عبور می کنند تصفیه کنند و نفوذ آلاینده ها به فضایی که خواهیم زندگی را کم کنند.

  • مواد تشکیل دهنده ی آجرهای بازیافتی و تصفیه هوا عبارتند از

. آجر بتنی

. فیلتر سیلیکونی

. اتصالات بازیافتی

آجرهای بازیافتی با وجود اینکه از آجرهای قدیمی، مواد بازیافتی و حتی پلاستیک های بازیافتی تشکیل می شوند اما با این حال از مواد با کیفیت و مقاوم تولید می‌شوند، به طوری که می‌توانند ساختمان را در برابر جنبه‌های مختلفی از جمله نیروهای طبیعی مانند زلزله، آتش سوزی و صدمات مکانیکی محافظت کنند. با استفاده از آجرهای بازیافتی می‌توان از مقاومت و استحکام ساختمان بهره‌برداری بهتری داشت.

 

انواع آجرهاي بازيافتي

  • سخن پایانی

آجرها از گذشته تا کنون عضویی جدا نشدنی در ساختمان سازی بوده اند اکنون نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی تنوع آجرهای موجود زیادتر شده که یکی از این موارد آجرهای بازیافتی می باشند. آجر  بازیافتی با توجه به تشکیل شکل خاص خود، قابلیت نگهداری از رطوبت و تنفس شدن را دارد. این خاصیت در کنار امکان بازیافت کامل آجر، باعث کاهش ضایعات ساختمانی و حفظ منابع طبیعی می‌شود. همچنین، استفاده از آجر به عنوان یک مصالح طبیعی، باعث کاهش آلودگی های زیست محیطی مربوط به تولید مصالح نوین می‌شود، به همین دلیل این آجر یکی از بهترین گذینه های موجود در ساختمان سازی محسوب می شود. 

شرکت آجرنمای ایساتیس یکی از موفق ترین فعالان در ساخت و عرضه ی آجرنما شیراز، با ارائه بهترین مدل های آجر کاربردی آجرنما و با داشتن بیش از ده سال تجربه با کادری مجرب همواره شما را در انتخاب و آگاهی بیشتر در موضوعات، آجر، اجرنما، آجرلعابی و آجرنمای شیراز همراهی می کند. برای خرید و مشاوره بیشتر با مشاوران و کارشناسان ایساتیس در تماس باشید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید