نقش آجرنما در استحکام ساختمان

از قدیم گفتند: "کار از محکم کاری عیب نمی کند." حتما شما هم این جمله را شنیده اید. پس اصول محکم سازی و مقاوم سازی در همه جا کاربرد دارد. یکی از این شرایط، در عرصه ساختمان سازی است. همان اندازه که زیبایی و مد روز بودن اهمیت دارد، استحکام بنا هم از اهمیت زیادی برخوردارد است. پس روش ها و متریالی باید در نظر گرفته شوند که استحکام بنا را تضمین می کنند. همین امر باعث می شود، از هدر رفتن هزینه و زمان جلوگیری شود. آجرنما به عنوان اصلی ترین مصالح ساختمانی در ساخت بناهای مختلف از دیر باز تا به اکنون وجود داشته است. بخشی از نقش آن مربوط به استحکام بنا و بخش دیگر آن مربوط به زیباسازی و ظاهر می باشد.

نکات اولیه:

اگر قصد خرید خانه و یا هر نوع ملکی را دارید، باید به کیفیت ساخت و همچنین استحکام آن دقت کنید. الویت اول شما نباید ظاهر آن ساختمان باشد. میزان مقاومت ساختمان در برابر طوفان، زلزله و حتی سیل باید سنجیده شود. اساسی ترین نکته ای که وجود دارد، امن بودن ساختمان برای افرادی که در آن مشغول کار و فعالیت یا استراحت و زندگی هستند، بسیار مهم است. برای سنجش این مورد، پارامترهای زیادی وجود دارد. اما عمده ترین آن، پی ساختمان و جوشکاری بخش های اسکلتی آن می باشد. ممکن است ساختمان هایی بزرگ را دیده باشید که به نظر برسد هیچ چیز نمی تواند آنها را خراب کند ولی با یک زلزله کوچک دچار آسیب شود و خسارتهای مالی و جانی زیادی را به بار بیاورد.

استحکام خانه خشتی

استحکام خانه خشتی بیشتر است یا خانه آجری؟

قبل از پرداختن به این موضوع، باید ببینیم به چه خانه ای آجری و به کدامیک خشتی گفته می شود؟
بخش مهمی از دیوارها را با گل می سازند. از این رو به آن ساختمان خشتی می گویند. گل را در قالبی می ریزند و سپس در برابر نور آفتاب قرار می دهند تا خشک شود و در سایز مشخصی شکل بگیرد. این نوع ساختمان سازی بیشتر در روستاها مورد استقبال قرار می گیرد. خانه های خشتی از یک طبقه بیشتر نیستند. زیرا دسترسی به مصالح ساختمانی سخت است و این شیوه مقداری آسانتر می باشد.
در نقطه مقابل، ساختمان های آجری وجود دارد که با انواع و اشکال مختلف آجر ساخته شدند. آجر از خشت خام تهیه می شود که آن خشت خام را در کوره قرار دهند تا از میزان رطوبت آن کم شود. ساختمانهایی که آجری اند را می توان در 4 یا 5 طبقه نیز ساخت. چون استحکام بیشتری دارد. در بخش بعد، به تفاوت های این دو نوع ساختمان می پردازیم:

خشت را در کوره قرار نمی دهند. به همین دلیل بسیار شکننده است و مقاومت پایینی دارد. پس نمی توان با استفاده از آن بناهای چندین طبقه ساخت. زیرا محکم سازی اصولی با خشت، کار بسیار سختی است و به نوعی غیر ممکن است. همچنین در برابر اتفاقات اجتناب ناپذیر مانند سیل، زلزله، طوفان و.... محکم و قابل اطمینان نیست. ولی از طرف دیگر، آجر روش تولید بسیار خوبی دارد. چون در کوره به مقدار بالایی حرارت دیده است، شکننده نیست و به راحتی خرد نمی شود. در برابر وقایع احتمالی بسیار مقاوم است. به همین دلیل است که ساختن ساختمان های چندین طبقه با آجر بسیار ایمن تر است. در شهرهای بزرگ، به خاطر تراکم جمعیت، نیاز به ساختمانهایی با ارتفاع زیاد وجود دارد. پس آجرنما در برابر خشت، امتیازات ویژه ای دارد و برای استفاده در ساختمان سازی، اولویت دارد.

استحکام خانه های آجری

در چندین سال اخیر، اکثر ساختمان ها را با اسکلت بتنی و آجر می سازند. و در قسمت های جزئی تر آن از مصالحی همچون آجر معمولی کوره ای، سفال تیغه ای، آجر ماشینی سوراخ دار و..... استفاده می کنند. با یک بررسی کلی می توان فهمید، استحکام ساختمان های بتنی که با مواد روز ساخته می شود، بسیار بیشتر از ساختمان های آجری است. در اصل، ساختمانهای بتنی و محکم، نسل جدیدی از ساختمان سازی هستند.

مزایای آجر در ساختمان سازی

مزایای آجر در ساختمان سازی

به راحتی می توان مصالح چنین ساختمان هایی را تهیه کرد. دلیل استقبال ساختمان سازان از این شیوه هم همین است. اما یکی از مشکلاتی که دارد، تغییر رنگ در برابر نور خورشید است.اما به راحتی می توان با خرید آجرنمای دکوراتیو این مشکل را حل کرد. چنین ساختمان هایی که با آجر نما شده اند، در برابر آتش سوزی مقاوم هستند.
آجرها به راحتی می توانند گرما را در خود ذخیره کنند و بعد در فصول سرد سال آن را به محیط داخل خانه منتقل کنند. ماندگاری بسیار بالای آن باعث می شود تا از پوسیدگی به دور باشد. در نتیجه هزینه بازسازی و تعمیر آن به شدت کاهش می یابد. آجر هیچ تاثیر منفی بر محیط زیست ندارد. دفع آن در محیط بسیار ساده انجام می شود. زباله هایی از خود به جا نمی گذارد که باعث ضرر و زیان به افراد و محیط طبیعی شود.

کدام نوع از آجر، مقاومت بیشتری در برابر حرارت و آجر دارند؟

در صورتیکه می خواهید از ساختمان خود در برابر آتش سوزی مقاومت کنید، بهتر است از آجر نسوز استفاده کنید. آجر های نسوز را در دما و حرارت بالا تولید می کنند تا بتواند گرمای بیش از اندازه را تحمل کند. آجر نسوز با توجه به نحوه تولیدی که دارد، انواع متفاوتی دارد. یکی از انواع این آجرها، آجر نسوز پازلی است که در کوره های مخصوص حرارت می بیند و بسیار مقاوم است. به آن، آجر لگویی یا آجر قفل شونده می گویند.

انواع مصالح در ساخت خانه

بهتر است انواع مختلفی از متریال ها که در ساختمان سازی به کار می روند را بشناسید تا هنگام کار و یا خرید به مشکل برنخورید.

مصالح مرکب: طبیعی یا مصنوعی هستند و در ساخت آنها از چندین ماده دیگر به کار برده شده است.
مصالح ساده: موادی که تنها از یک جز ساخته شده اند مانند شن، ماسه و یا آجر

انواع مصالح در ساخت خانه

نتیجه گیری:

خشت و آجر، کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارند. اما خشت در حرارت پایین تولید می شود و مقاومت کمی دارد. در مقابل، آجر است که با بیشترین دما ساخته می شود و در برابر زلزله، سیل، طوفان و حتی آتش سوزی مقاومت دارد.

برای اجرای نمای آجری باید از مصالح باکیفیت و مرغوب استفاده شود. همچنین، اجرای نمای آجری باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود تا نمای ساختمان از کیفیت و زیبایی بالایی برخوردار باشد. کارشناسان شرکت ایساتیس در شیراز برای ارائه مشاوره به شما عزیزان در زمینه ی خرید آجرنما در شیراز همواره آماده اند برای ارتباط با مشاوران ما با شماره ی 09177172553 تماس حاصل فرمائید.

 

نظر خود را برای ما ارسال نمایید