نمای سنگ بهتر است یا آجر؟

انتخاب نمای مناسب برای ساختمان یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که باید گرفته شود. نمای ساختمان اولین چیزی است که از یک بنا به چشم می‌آید و می‌تواند در زیبایی و جذابیت آن نقش بسزایی داشته باشد. از طرف دیگر، نمای ساختمان باید از نظر استحکام و مقاومت نیز در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم باشد.
اغلب نماهای ساختمانی با سنگ یا آجر نما شده اند. در بعضی موارد بهتر است از سنگ استفاده کنید. اما در بعضی از شرایط توصیه می شود از آجرنما بهره بگیرید. انتخاب یکی از این دو مورد، بدون شناخت قبلی کار سختی است. در این مقاله از وبسایت ایساتیس، به این موضوع می پردازیم که نمای سنگ بهتر است یا آجر.

مقایسه مختصر بین سنگ و آجر

آجر پایه و اساس ساختمان سازی است. متریالی پرکاربرد که در اکثر بناها از جمله: آموزشگاهی، صنعتی، پزشکی، تجاری و مسکونی استفاده می شود. تا چند سال قبل، تنها نوع سه سانتی آن استفاده می شد و همه می شناختند. اما در چند سال اخیر انواع گوناگونی از آجرنما از جمله: اروپایی، لوکس، سنتی و اسپرت وارد بازار شده است. اما بسته به این که در چه مکانی می خواهد نصب شود، طبقه بندی دیگری دارد. بیرونی، داخلی و شومینه از این دسته هستند. در این مقاله، نوع بیرونی آن مدنظر ما است. آجرهای بیرونی از موادی مانند خاک رس که غنی شده با مواد معدنی و اکسید فلزات هستند، تهیه و تولید شده است. که در بسیاری از شرایط، خاصیت نسوز دارد. طرح ها و نقش های متفاوتی برای الگوهای ساخت آجرنما وجود دارد. طراحی نما به کمک آجر به شما کمک می کند تا بافتی سه بعدی به دیوارهای مد نظر بدهید.


مقایسه بین سنگ و آجر

از سوی دیگر، سنگ گرانتر و از گروه مصالح ساختمانی آنتیک محسوب می شود. سنگ نما سنگین است و در انواع رنگ های تقویت شده یا طبیعی تولید و عرضه می شود. اغلب سنگ ها رگه های طبیعی دارند. اما وجود این مورد در این نوع مصالح ساختمانی کاملا اختیاری است. مهم ترین انواع سنگ نما تراورتن، لاشتر، گرانیت و مرمریت هستند. جلای خاصی دارد و صیقلی بودن آن جلوه خاصی به خانه شما می دهد. آن سنگ نماهایی که برجستگی بیشتر و بی نظمی دارند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

مقایسه دوام سنگ نما و آجر

اولین نکته که در این خصوص از اهمیت برخوردار است، کیفیت سنگ یا آجرنمایی است که خریداری می کنید. مسلمل جنسی که کیفیت بیشتری دارد، دوام بالاتری هم دارد. حالا شرایطی را در نظر بگیرید که هر دو از یک استاندارد کلی برخوردار هستند. قطعا دوام آجرنما بسیار بیشتر است. ابتدایی ترین مشکلی که اکثر افراد با آن مواجه می شوند، ترک خوردگی و شکستگی در برابر تغیرات آب و هوایی است. چون ضریب انبساط دمایی سنگ در مقایسه با آجر کمتر است. در نتیجه تحمل کمتری در برابر انبساط دمای صبح و شب دارد. بافت آجرنما دارای تخلخل بیشتری است. همین عامل سبب می شود تا تحمل آن در برابر تغییرات دمایی بالاتر برود. یعنی انبساط و انقباض را راحت تر تحمل می کند. به ویژه در مناطق کویری که اختلاف دمای شب و روز بسیار بالا است، آجر انتخاب بهتری است.

میزان تحمل رطوبت

برخی افراد تصور می کنند جذب رطوبت آجرنما از سنگ بسیار بیشتر است. در صورتیکه این طور نیست. اما زمانیکه بخواهید در رابطه با آجر معمولی مقایسه کنید، این صحبت درست است. فرآیند تولید آجرنما به گونه ای است که در مراحلی از آن، مقاوم سازی در برابر رطوبت انجام شده است. از سوی دیگر و در صورتیکه سنگ حفره یا ترک کوچکی داشته باشد، میزان جذب رطوبت آن بسیار بیشتر از آجرنما است. پس قبل از خرید، از مرغوبیت آجر اطمینان حاصل کنید.


میزان تحمل رطوبت

مقایسه تغییر رنگ سنگ و آجرنما

همیشه یکی از عواملی که شما را وادار می کند تا نمای بیرون ساختمان خود را عوض کند، مسئله تغییر رنگ آجر است. میزان تغییر رنگ آجرنما به خاطر نور خورشید بسیار بیشتر از سنگ های نما است. دقیقا همین عامل باعث می شود تا نما ساختمان، تا رنگ و تازگی روز اول را نداشته باشد.

دلیل مهم بعدی که باعث تغییر رنگ آجرنما است، آلودگی هوا و بارش باران های اسیدی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت می باشد. سنگ و آجرنما هر دو به یک میزان در برابر این عامل آسیب پذیر هستند. متاسفانه این موضوع اجتناب ناپذیر است. اما یک راه چاره وجود دارد و آن، استفاده از محلول نمای آجری است. با این محلول، میزان مقاومت نمای خود را در برابر تغییر رنگ افزایش دهید.

مقایسه ایمنی نمای سنگ و آجری

چون مواد و مصالح ساختمانی قابل حمل هستند و امکان دارد در جریان حمل و نقل بشکنند و آسیب جدی ببینند، بهتر است به ایمنی هم توجه کافی داشته باشیم. حتی درمراحل اجرایی کار یعنی مرحله نصب و بعد از نصب هم این شاخص بسیار مهم و ویژه است. آجر وزن کمتری دارد. پس حمل و نقل و نصب آن بسیار ساده تر است. میزان چسبندگی آجر در مقایسه با سنگ نما بیشتر است. امروزه هنگام نصب سنگ ها روی دیوار، از پیچ استفاده می کنند و روی دیوار آن را پیچ می کنند. این کار هزینه را افزایش می دهد. همچنین ظاهر آجرنما را به هم می ریزد. چون از نزدیک وجود پیچ پیدا است. آجرنما به دلیل داشتن وزن کم، در صورتی که بر سر عابران پیاده سقوط پیدا کند، خسارت کمتری به بار می آورد. اما سنگ نما وزن بیشتری دارد و احتمال دارد در اثر اصابت بر سر عابران، مرگ به بار بیاورد.

مقایسه از لحاظ قیمت:

موردی که کم و بیش در انتخاب تاثیر گذار است، قیمت اقلام مصرفی است. بی شک، سنگ نما گرانتر از آجر است. چون فرآیند سخت تر، مواد اولیه بیشتر و ابزار تخصصی احتیاج دارد تا تولید شود. چسباندن و نصب آن هم سخت تر است. هزینه های حمل و نگهداری از آن هم به مراتب بالاتر است. شایان توجه است که قیمت بالاتر به معنی کیفیت قطعی نیست. نمی توان درخشندگی و جلای بیشتر سنگ نما را دست کم گرفت. پس هنگام خرید به همه عوامل بیاندیشید.

مقایسه بین سنگ و آجرنما

نتیجه گیری:

برای نما کردن ساختمان ها بیشتر از سنگ یا آجرنما استفاده می شود. با توجه به کاربردی که ساختمان شما دارد و در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و همچنین قیمت، کالای مد نظر خود را خریداری کنید.

برای دریافت مشاوره تخصصی، با کارشناسان مجموعه ایساتیس  با شماره 09177172553 در ارتباط باشید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید